Zalando klaagt Digital Services Act aan bij Europese Commissie
Gepubliceerd op 27/06/2023 11:00 in Economie
De Duitse online kleding- en cosmeticawebshop Zalando heeft de Europese Commissie aangeklaagd vanwege de nieuwe Digital Services Act. De wet, die vanaf 25 augustus van kracht is, is opgesteld om grote techbedrijven als Amazon, Alphabet, Apple, TikTok en Twitter aan te pakken en ze meer verantwoordelijkheid te geven om het internet veiliger te maken.
Zalando wordt in de nieuwe wet behandeld als een 'zeer groot online platform', wat volgens hen onterecht is. De webshop stelt niet geassocieerd te willen worden met de achttien andere bedrijven op de lijst, die volgens hen in een negatief daglicht staan vanwege het niet naleven van de regels. Dit zou slecht zijn voor het merk van Zalando.
Volgens Zalando-topman Robert Gentz is de methodologie van de Europese commissie niet goed toegepast. Hoewel Zalando maandelijks 83 miljoen bezoekers heeft, zouden minder dan 31 miljoen daarvan ook daadwerkelijk iets willen kopen. De andere bedrijven op de lijst zijn aangewezen op basis van het aantal gebruikers, terwijl Zalando op basis van het aantal bezoekers is aangewezen. Gentz claimt dat dit oneerlijk is.
De Digital Services Act verplicht grote techbedrijven onder meer om meer te doen om online haatberichten en desinformatie tegen te gaan. Ook moeten ze een gedragscode opstellen en harder optreden tegen nepartikelen. In totaal staan er nu negentien bedrijven op de lijst, waarbij een minimum van 45 miljoen gebruikers per maand geldt om aangewezen te worden als groot bedrijf.
Zalando is het niet eens met hun plaats op de lijst en stapt daarom naar de Europese Commissie om hun zaak te bepleiten.