Kabinet overweegt verlenging accijnskorting: wie profiteert eigenlijk?
Gepubliceerd op 28/08/2025 17:00 in Economie
Het kabinet is van plan om de accijnskorting op brandstof te verlengen, wat goed nieuws is voor veel automobilisten. Deze korting werd ingevoerd na de Russische invasie in Oekraïne in 2022, toen de brandstofprijzen sterk stegen. Het demissionaire kabinet is nu van plan om deze korting opnieuw te verlengen, waardoor het prijsverschil van zo'n 21 cent per liter benzine blijft bestaan.
Hoewel het idee achter de accijnskorting is om autorijden betaalbaar te houden, blijkt uit onderzoek van TNO dat voornamelijk hoge en middeninkomens profiteren van deze maatregel. Lage inkomens rijden over het algemeen minder kilometers omdat ze het zich niet kunnen veroorloven. Slechts een kleine groep met lage inkomens en een hoog aantal gereden kilometers profiteert van de korting, terwijl het overgrote deel van het bedrag terechtkomt bij midden- en hogere inkomens.
De schatkist loopt hierdoor zo'n 1,6 miljard euro mis, geld dat volgens onderzoeker Peter Mulder beter besteed kan worden aan het ondersteunen van lage inkomens, bijvoorbeeld door het verduurzamen van woningen. De ANWB en Bovag zijn blij met de verlenging van de accijnskorting, maar benadrukken dat er behoefte is aan structurele oplossingen in plaats van tijdelijke pleisters.
Met de opkomst van elektrisch rijden en de dalende inkomsten uit accijnzen, roepen experts op om het belastingsysteem rond auto's breder te herzien. Het verlengen van de accijnskorting kan de overstap naar duurzamer vervoer vertragen, terwijl op lange termijn brandstofauto's duurder zullen blijken. Het is volgens Mulder dan ook een politieke keuze om te focussen op de korte termijn voordelen van goedkopere brandstof.