Naleving wet digitale diensten onderzocht door ACM
Gepubliceerd op 26/08/2025 08:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar problemen die mensen ervaren bij online diensten in verband met de Digital Services Act. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen moeite hebben om in contact te komen met bedrijven, omdat ze alleen kunnen communiceren met chatrobots of computerstemmen. Volgens de wet moeten bedrijven altijd de mogelijkheid bieden om met een mens in contact te komen.
Daarnaast klagen mensen over het zonder duidelijke reden geblokkeerd worden van hun account en over onduidelijke reclame op platforms zoals Google, Facebook, Instagram en LinkedIn. De ACM bevestigt dat dit probleem in de praktijk voorkomt.
De wet geldt voor zowel grote als kleine internetbedrijven, waaronder sociale media zoals Facebook en Instagram, maar ook diensten zoals Google Drive en Apple iCloud. Als mensen problemen ervaren met de communicatie van een online dienst, wordt aangeraden om eerst met het bedrijf zelf te proberen tot een oplossing te komen. Als dat niet lukt, kunnen zij hun klachten melden bij de ACM.
De ACM heeft vorig jaar meer dan 250 klachten ontvangen over de Digital Services Act, waarvan een deel is doorgestuurd naar buitenlandse toezichthouders. In Nederland houdt de ACM toezicht op online diensten zoals Marktplaats, Thuisbezorgd en Bol. Hoewel er vorig jaar klachten zijn binnengekomen, kon de ACM pas vanaf februari van dit jaar handhaven, nadat zij officieel als toezichthouder waren benoemd.
Op dit moment wil de ACM niet bevestigen of er lopende onderzoeken zijn naar mogelijke overtredingen van de wet.