Nederlandse superjachtensector blijft groeien
Gepubliceerd op 24/08/2025 17:00 in Economie
Nederland is vorig jaar uitgeroepen tot de grootste producent van superjachten langer dan 80 meter wereldwijd. De Nederlandse superjachtensector wordt omschreven als de Formule 1 van de scheepsbouw door scheepsbrancheorganisatie NMT IRO. Dit blijkt uit onderzoek van ABN Amro.
Tijdens het evenement Sail wordt de scheepvaart in Nederland opnieuw in de schijnwerpers gezet. Nederland staat bekend om de bouw van vele schepen, waarbij de superjachtensector een belangrijke rol speelt.
In de sector wordt een jacht langer dan 24 meter gezien als een superjacht. Nederland is gespecialiseerd in het bouwen van de langste superjachten, die vaak op maat gemaakt worden. Het bouwproces van deze schepen kan vele jaren in beslag nemen.
Vorig jaar leverden Nederlandse scheepsbouwers maar liefst zeven superjachten af van meer dan 80 meter. Gemiddeld betaalt de klant 1,3 miljoen euro per meter, maar de totale prijs kan nog verder stijgen door specifieke wensen van de klant.
Vitters Shipyard in Zwartsluis is een van de kleinere superjachtenbouwers, gespecialiseerd in zeilsuperjachten. Het bouwen van deze schepen is vergelijkbaar met het bouwen van een luxe huis, waarbij elk jacht uniek is vanwege de verschillende wensen van de klant.
De superjachtensector trekt niet alleen oudere miljardairs aan, maar ook steeds meer jonge, technologie-gedreven klanten die kiezen voor expeditiejachten. Deze schepen zijn geschikt voor reizen naar afgelegen gebieden. De afgelopen tien jaar is het aantal expeditiejachten verdubbeld.
De Nederlandse superjachtensector heeft een belangrijke rol binnen de maritieme industrie. De sector staat bekend om innovatieve ontwikkelingen die ook worden toegepast bij de bouw van andere schepen. Nederland heeft zich in de jaren 80 opnieuw moeten uitvinden na het faillissement van scheepsbouwconcern RSV, wat heeft geleid tot een sterke sector met veel specialistische kennis.
De superjachten worden steeds langer, met schepen die nu al langer dan 100 meter zijn en zelfs plannen voor een schip van 120 meter. Klanten hebben steeds meer specifieke wensen, zoals een padelbaan aan boord, wat resulteert in steeds grotere en luxueuzere schepen. De Nederlandse superjachtensector blijft daarom groeien en innoveren, waardoor het de concurrentie aan blijft gaan in de wereld van de scheepsbouw.