Onderzoek: praktische bezwaren en nadelige effecten bij rekeningrijden

Gepubliceerd op 26/06/2023 17:00 in Economie

Het regeerakkoord bevat plannen om autobezitters vanaf 2030 te laten betalen per kilometer, maar uit een reeks onderzoeken in opdracht van het kabinet blijkt dat er praktische bezwaren kleven aan de voorgestelde varianten. Bovendien dreigt het systeem nadelige effecten te hebben voor mensen met een laag inkomen. Het tarief per kilometer zal naar verwachting tussen de 7 en 8 eurocent liggen, maar hoe het systeem er precies uit zal zien hangt af van politieke keuzes.

De onderzoekers concluderen dat er bij verschillende varianten ongewenste effecten kunnen optreden, zoals fraude en bevoordeling van bepaalde groepen. Het plan om de wet nog voor de zomer in te dienen is uitgesteld en zal naar verwachting dit najaar besproken worden.

Er wordt gekeken naar varianten waarbij onderscheid wordt gemaakt op basis van brandstofsoort en gewicht van de auto. Het kabinet wil elektrisch rijden stimuleren, maar het invoeren van een korting voor stekkerauto's leidt tot politieke gevoeligheid en benadeelt mensen met een brandstofauto en een laag inkomen.

Het doel van het rekeningrijden is het verminderen van CO2-uitstoot, terwijl de belastinginkomsten op peil moeten blijven. Als mensen overstappen op elektrische auto's, dalen de belastinginkomsten.

Een van de praktische problemen is de registratie van het aantal gereden kilometers. De onderzoekers adviseren om aan te sluiten bij de huidige registratie van de kilometerstand door garages, maar erkennen dat dit frauduleuze praktijken in de hand kan werken. De fraudebestendigheid van het systeem vereist nader onderzoek.

Al met al blijkt uit de onderzoeken dat het rekeningrijden nog veel praktische bezwaren en ongewenste effecten met zich meebrengt. Het kabinet zal deze moeten afwegen bij het maken van politieke keuzes.

Lees meer nieuws in economie