Amazon aangeklaagd door FTC voor misleidende praktijken omtrent Amazon Prime-abonnementen
Gepubliceerd op 26/06/2023 15:00 in Economie
Amazon is aangeklaagd door de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) voor misleidende praktijken omtrent Amazon Prime-abonnementen. De webwinkel zou klanten zonder toestemming hebben ingeschreven voor de dienst, waarmee je onder meer snellere en gratis verzending van je producten krijgt. Het consumenten zou moeilijk zijn gemaakt om het abonnement op te zeggen.
Volgens de voorzitter van de toezichthouder heeft Amazon mensen misleid en vastgezet in terugkerende abonnementen zonder hun toestemming, waardoor gebruikers niet alleen gefrustreerd zijn, maar ook behoorlijk hebben moeten betalen. Zo'n Amazon Prime-abonnement kost klanten 139 dollar per jaar. Amazon ontkent de aantijgingen en geeft aan dat de waakhond er helemaal naast zit.
De misleiding waardoor gebruikers zich volgens de FTC voor het abonnement hadden ingeschreven, zat hem vooral in zogenoemde 'dark patterns'. Dit is een bepaalde manier om een site te ontwerpen en zo in te richten dat de gebruiker niet vindt wat hij zelf zoekt, maar vooral wat de aanbieder wil dat hij vindt. Zo maakte Amazon het moeilijk om producten te bestellen op hun website zonder Prime. Bij het afrekenen zou de website je verschillende opties bieden om je op de extra dienst te abonneren, waardoor het lastig is om de optie te vinden waarmee je alleen de aankoop afrondt.
Als klanten zich wilden uitschrijven voor Prime moesten ze volgens de toezichthouder door veel onnodige stappen worstelen. Binnen het bedrijf zou het lange uitschrijfproces zelfs 'De Ilias' worden genoemd, een verwijzing naar het verhaal over de Trojaanse oorlog van de Griekse schrijver Homerus, dat vierentwintig boeken beslaat.
Amazon verdedigt zijn website en stelt dat het makkelijk is voor klanten om zich aan of af te melden voor een Prime-lidmaatschap. Het bedrijf beweert dat klanten dol zijn op Prime.
De FTC heeft Amazon al eerder aangeklaagd in twee privacyzaken, waarbij de webwinkel geschikt heeft. De ene zaak had betrekking op de slimme speaker van het bedrijf, Alexa, terwijl de andere ging over Ring, een merk van videodeurbellen.