Tweedehandskledingwinkels steeds populairder in Nederland

Gepubliceerd op 19/08/2025 22:00 in Economie

Uit recente cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK) blijkt dat het aantal winkels in tweedehandskleding in Nederland de afgelopen twaalf jaar met 40 procent is toegenomen. Deze zaken zijn niet langer alleen te vinden in grotere panden aan de rand van de stad, maar steeds vaker ook in drukbezochte winkelgebieden.

Met name in Noord-Holland zijn er veel tweedehandskledingwinkels gevestigd, gevolgd door Zuid-Holland. Flevoland staat onderaan de lijst met slechts vijf winkels. Opvallend is dat tussen 2013 en 2025 het aantal winkels het sterkst is gestegen in Friesland en Zeeland, maar dat er in geen enkele provincie een daling te zien is.

Volgens Kim Poldner, hoogleraar circulaire economie, sluit de toenemende populariteit van tweedehandskleding aan bij de wens van mensen om goedkoper en duurzamer te leven. Daarnaast benadrukt ze dat consumenten vaak unieke vondsten kunnen doen in tweedehandswinkels die niet iedereen heeft.

Het zijn voornamelijk vrouwen die tweedehandswinkels runnen. Van de 573 ondernemers in deze branche zijn er 471 vrouw, wat ver boven het gemiddelde percentage vrouwelijke ondernemers in het Nederlandse bedrijfsleven ligt.

Judith Tuinhof, eigenaar van tweedehandswinkel Oh Me Oh My in Barneveld, merkt dat steeds meer mensen de voorkeur geven aan tweedehandskleding. Ze heeft haar winkel zelfs verhuisd naar het centrum vanwege de toenemende populariteit. Ook in haar omgeving opent de ene na de andere tweedehandswinkel, zoals de winkel YOURS Vintage van de 21-jarige Emma van de Beek.

Naast particuliere tweedehandswinkels hebben ook grote modemerken de markt van tweedehandskleding ontdekt met platforms voor 'pre-loved en pre-owned' kleding. Hoewel tweedehandskleding bijdraagt aan duurzaamheid, waarschuwt Poldner dat het vervangen van nieuwe kleding door tweedehands cruciaal is voor een positieve impact op het milieu.

De opkomst van 'ultra fast fashion', goedkope en kwalitatief mindere kleding van Chinese webwinkels, zorgt ervoor dat er steeds minder kleding in kringloopwinkels belandt. Hierdoor bieden kringloopwinkels naast kleding ook een breder assortiment van tweedehands items aan. Hoewel het aantal kringloopwinkels jarenlang groeide, is dit begin dit jaar licht gedaald.

Lees meer nieuws in economie