Ahold Delhaize zet in op huismerken om pijn handelsoorlog en inflatie te verzachten

Gepubliceerd op 08/08/2025 18:00 in Economie

Ahold Delhaize blijft in zowel Europa als de VS inzetten op meer huismerken om de pijn van de handelsoorlog en de stijgende prijzen voor klanten te verzachten. In Europa zijn huismerken traditioneel al populair vanwege hun lagere prijs, maar nu winnen ze ook terrein in de Verenigde Staten door de toenemende inflatie.

Naast extra omzet, bieden huismerken supermarkten ook meer inzicht in de prijzen van producten van grote merken, wat waardevol is in de onderhandelingen, aldus topman Frans Muller. Consumenten stappen steeds vaker over op huismerken vanwege de stijgende prijzen van A-merken, vooral in Europa.

Ahold Delhaize werkt samen met andere supermarktconcerns in Europa om gezamenlijk in te kopen en betere prijzen te krijgen. Hoewel er weinig verandering is na een verzoek van acht Europese lidstaten aan de Europese Commissie om in te grijpen bij producenten die winkeliers verbieden om elders in te kopen.

De groei aan huismerken helpt Ahold Delhaize ook bij de onderhandelingen met A-merken, zoals koffieleverancier JDE Peet's. De levensmiddelen voor de Amerikaanse en Europese supermarkten worden voornamelijk lokaal ingekocht, waardoor klanten en winkeliers nog niet veel merken van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en Europa.

De kosten voor verpakkingsmateriaal zullen echter naar verwachting wel gaan doorwerken in de Amerikaanse ketens van Ahold Delhaize, aangezien het merendeel van de omzet uit de Verenigde Staten komt. Muller benadrukt dat hoewel de ruwe materialen voor verpakking slechts een klein deel van de kosten van levensmiddelen uitmaken, de stijgende kosten wel een effect zullen hebben op de kosten voor doppen en blikjes.

Het effect van de tarieven is nog moeilijk te voorspellen, maar Ahold Delhaize probeert met slimme oplossingen te voorkomen dat de stijgende kosten worden doorberekend aan de consument.

Lees meer nieuws in economie