Datalek treft luchtvaartmaatschappij Air France-KLM
Gepubliceerd op 07/08/2025 08:00 in Economie
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft te maken met een datalek waarbij persoonsgegevens van passagiers zijn buitgemaakt. Het is niet duidelijk hoeveel klanten hierdoor zijn getroffen.
Volgens Air France-KLM is het datalek het gevolg van een inbraak bij een systeem van een ander bedrijf dat de klantenservice van de vliegmaatschappij gebruikt. Om welk bedrijf het gaat wordt niet bekendgemaakt, waardoor het onduidelijk is of ook andere bedrijven zijn getroffen.
In een mail aan de getroffen klanten heeft KLM laten weten dat onder andere namen en contactinformatie zijn gelekt. De luchtvaartmaatschappij meldt dat de afgelopen dagen vergelijkbare aanvallen zijn gemeld bij andere bedrijven.
Air France-KLM roept klanten op om alert te zijn op phishingberichten en om voorzichtig te zijn met het delen van persoonlijke informatie. Er zijn beveiligingsmaatregelen genomen door de maatschappij en de interne systemen van KLM en Air France zijn niet aangetast. Gevoelige informatie zoals wachtwoorden, reisgegevens en creditcardgegevens zijn volgens de luchtvaartmaatschappij niet gestolen.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is door KLM op de hoogte gesteld van het datalek, bevestigt de organisatie. Air France heeft de Franse privacyorganisatie geïnformeerd. AP kan verder geen details verstrekken over de melding van het datalek.