Oplichters benaderen steeds meer slachtoffers onder het mom van thuiswerken
Gepubliceerd op 07/08/2025 07:00 in Economie
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een toenemend aantal slachtoffers van oplichting onder het mom van thuiswerken. Oplichters benaderen mensen met het aanbod van makkelijk werk vanuit huis, waarbij ze eenvoudig geld kunnen verdienen. Deze vorm van fraude heeft dit jaar al honderden Nederlandse slachtoffers gemaakt, met een gemiddelde schade van 6500 euro per persoon.
De oplichters lokken mensen met de belofte van simpel werk, zoals het invullen van hotelrecensies op een website. Na verloop van tijd proberen ze geld over te laten maken onder het mom van grotere klussen. Hoewel sommige mensen in eerste instantie geld verdienen, wordt het lastig om dit terug te krijgen zodra er grotere bedragen worden overgemaakt.
Een van de slachtoffers, de 46-jarige Lianne, vertelt over haar ervaring met de oplichters. Zij reageerde op een advertentie voor thuiswerken en werd via WhatsApp benaderd door iemand die zich voordeed als een medewerker van een online kledingwinkel. Na het verdienen van geld met het beoordelen van producten, werd Lianne aangespoord om geld op haar account te laten staan voor zogenaamde aankopen die ze moest beoordelen.
Het bedrag op haar account bleef fluctueren door fictieve bestellingen die ze moest 'kopen' om te beoordelen. Uiteindelijk moest Lianne grote bedragen storten om haar account in de plus te houden en verder te kunnen gaan met de opdrachten. Nadat ze in totaal bijna 1000 euro verloor, besefte Lianne dat ze slachtoffer was geworden van oplichting.
De Fraudehelpdesk benadrukt dat oplichters vaak gebruik maken van tactieken om slachtoffers te misleiden en adviseert om niet in te gaan op verdachte telefoontjes of berichtjes. Slachtoffers zoals Lianne worstelen niet alleen met financiƫle schade, maar ook met gevoelens van schuld en schaamte. Het is belangrijk om alert te blijven en zich bewust te zijn van dergelijke vormen van fraude.