NS blokkeert digitale betaalpassen na fraude met 'gratis' reizen

Gepubliceerd op 05/08/2025 08:00 in Economie

De NS heeft digitale betaalpassen van meerdere betaaldiensten geblokkeerd vanwege fraude waardoor reizigers 'gratis' konden reizen. Met deze virtuele betaalpassen konden mensen in- en uitchecken en de pas na de reis verwijderen, waardoor de reiskosten niet werden afgeschreven.

Sinds 1 juli heeft de NS alle virtuele betaalkaarten van de online bank Revolut en de betaaldiensten Paysafe en Vivid geblokkeerd. Reizigers kunnen nu niet meer met digitale kaarten van deze bedrijven inchecken bij de NS.

De fraude met de digitale kaarten van Paysafe heeft ook geleid tot blokkades bij alle andere ov-bedrijven in Nederland, volgens een woordvoerder van Translink, het bedrijf achter OVpay. Het systeem is ontworpen om reiskosten pas na het uitchecken af te schrijven, waardoor de fraude niet direct opvalt bij conducteurs.

Translink heeft in mei brieven gestuurd naar Revolut, Paysafe en Vivid waarin zij waarschuwden dat de virtuele kaarten geblokkeerd zouden worden als er geen maatregelen werden genomen tegen de fraude.

NS bevestigt dat er sprake is van "serieus misbruik" en heeft daarom de digitale betaalpassen geblokkeerd. De treinvervoerder wil niet ingaan op de omvang van de fraude, maar benadrukt dat deze maatregel noodzakelijk was.

Revolut is het niet eens met de blokkade en bekijkt juridische opties voor hun Nederlandse klanten. Translink geeft aan dat zij er bewust voor hebben gekozen om reiskosten pas achteraf af te schrijven om het reizen voor de klant gemakkelijker te maken en heeft geen plannen om dit aan te passen.

Vivid werkt aan een technische oplossing die naar verwachting begin september geïmplementeerd zal worden. Paysafe heeft niet gereageerd op vragen over de fraude vanuit de NS.

Lees meer nieuws in economie