Rechtbank oordeelt dat Stellantis dieselvoertuigen 'sjoemelsoftware' bevatten
Gepubliceerd op 31/07/2025 07:00 in Economie
De rechtbank heeft vandaag geoordeeld dat dieselvoertuigen van Stellantis, waaronder de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS, 'sjoemelsoftware' bevatten. Deze auto's zijn sinds 2009 op de Nederlandse markt verkocht. De aanleiding voor deze rechtszaak is een massaclaim ingediend door drie stichtingen.
De 'sjoemelsoftware' in de auto's zorgt ervoor dat ze minder stikstof uitstoten tijdens bepaalde omstandigheden, zoals bij testen voor goedkeuring op de Nederlandse markt. Normaal gesproken stoten de auto's meer stikstof uit tijdens regulier rijgedrag dan is toegestaan.
De rechter oordeelt dat het emissiecontrolesysteem van de dieselauto's bij bepaalde omstandigheden niet goed werkt. Zo bleek bij Opel dat de auto's minder stikstof uitstoten bij bepaalde temperaturen en bij de andere merken werd niet voldoende AdBlue gebruikt, een vloeistof die de stikstofuitstoot vermindert. Dit wordt gezien als verboden manipulatie.
Stellantis is het niet eens met de uitspraak en is ervan overtuigd dat hun voertuigen voldoen aan alle regels. Ze zullen het tussenvonnis zorgvuldig bestuderen en overwegen vervolgstappen om hun belangen te verdedigen.
Het artikel benoemt ook het 'dieselgate' schandaal van Volkswagen tien jaar geleden, waarbij bleek dat Volkswagen software gebruikte om de uitstoot te manipuleren. Dit leidde tot miljarden aan schadevergoedingen, boetes en hersteloperaties. Andere autofabrikanten, waaronder Stellantis, Renault en BMW, werden hierdoor ook verdacht van soortgelijke praktijken.
In Nederland lopen nog rechtszaken tegen Volkswagen en andere automerken met betrekking tot het dieselschandaal. De uitspraak van vandaag is een tussenvonnis en Stellantis krijgt nog de kans om tegenbewijs te leveren voor een deel van de dieselauto's in kwestie.