Stellantis verwacht 1,5 miljard euro verlies door Amerikaanse importheffingen
Gepubliceerd op 29/07/2025 19:00 in Economie
Stellantis, het moederbedrijf van automerken zoals Citroën, Peugeot, Fiat en Opel, voorziet dat de importheffingen vanuit de Verenigde Staten het bedrijf dit jaar maar liefst 1,5 miljard euro zullen kosten. De grootste impact wordt verwacht in de tweede helft van het jaar. Deskundigen waarschuwen dat niet alleen Stellantis, maar de hele Europese automarkt onder druk staat.
Vorige week waarschuwde Stellantis al voor een verlies van 2,3 miljard euro. De nieuwe topman voorspelt dat 2025 een uitdagend jaar zal worden voor het bedrijf. De Amerikaanse importheffingen hebben Stellantis de afgelopen maanden al 300 miljoen euro gekost.
Sinds 2 april heeft de Europese auto-industrie te maken met een extra heffing van 25 procent, bovenop de bestaande importheffingen. Hierdoor zijn auto's en auto-onderdelen gemiddeld 27,5 procent duurder geworden. Afgelopen zondag kondigde president Trump een deal aan met Europese Commissievoorzitter Von der Leyen om de heffingen te verlagen naar 15 procent, een tarief dat vanaf komende vrijdag van kracht wordt.
Deskundigen benadrukken dat de Amerikaanse importheffingen een aanzienlijke rol spelen in het verlies van Stellantis. De verkoop van auto's aan Noord-Amerika daalde het afgelopen jaar met bijna een kwart, wat een aanzienlijke daling is. Ook andere automerken, zoals Volkswagen Group, hebben te maken met aanzienlijke verliezen als gevolg van de importheffingen.
De Europese Vereniging van Automobielfabrikanten juicht de verlaging van de heffingen toe, maar waarschuwt tegelijkertijd voor negatieve effecten die zowel de EU als de VS zullen treffen. De importheffingen zullen de winsten van autofabrikanten aanzienlijk onder druk zetten.
Naast de importheffingen staat de auto-industrie voor historische veranderingen, aangezien de overgang naar elektrisch rijden en de concurrentie vanuit China zorgen voor nieuwe uitdagingen. Fabrikanten proberen de impact van de importheffingen te minimaliseren door bijvoorbeeld de productie naar de VS te verplaatsen. Echter, deze verplaatsing brengt ook aanzienlijke kosten met zich mee, aangezien een definitief handelsakkoord nog ontbreekt. Autobedrijven houden dan ook voorzichtigheid in acht.