Stellantis lijdt nettoverlies van 2,3 miljard euro in eerste halfjaar

Gepubliceerd op 21/07/2025 18:00 in Economie

Het moederbedrijf van automerken zoals Citroën, Fiat, Peugeot en Opel, Stellantis, heeft een zwaar half jaar achter de rug. Het bedrijf leed een nettoverlies van 2,3 miljard euro, wat leidde tot een winstwaarschuwing die vandaag werd afgegeven.

Een van de oorzaken van het verlies is de fors gedaalde verkoop van auto's. De opbrengsten daalden met 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vorig jaar wist het concern nog een winst van 5,6 miljard euro te behalen, maar dit jaar is het dus flink tegengevallen.

Stellantis had de afgelopen maanden te maken met extra kosten als gevolg van projecten die werden stopgezet en afschrijvingen op technische platforms.

De Amerikaanse invoerheffingen hebben ook een grote impact gehad op het bedrijf. De importbelasting van 25 procent die president Trump in april heeft ingevoerd op auto's van buiten de VS heeft ervoor gezorgd dat Europese automerken veel duurder zijn geworden in de VS. Hierdoor heeft Stellantis 100.000 auto's minder kunnen verschepen naar de VS, wat het bedrijf naar schatting zo'n 300 miljoen euro heeft gekost.

Daarnaast vallen ook de verkoopcijfers in Europa tegen door toenemende concurrentie, voornamelijk van het Chinese automerk BYD.

Naast deze problemen zijn er ook nog technische problemen geweest bij verschillende automerken van Stellantis. Eerder deze maand moesten 24.000 auto's worden teruggeroepen vanwege slijtage aan de motoren. En een maand eerder mochten 33.000 auto's van Citroën in Nederland niet meer de weg op vanwege een defect aan de airbags. Stellantis heeft in het bericht van vandaag echter niets gezegd over deze terugroepacties.

Lees meer nieuws in economie