Meivakantie zorgt voor drukte op Schiphol

Gepubliceerd op 21/04/2023 08:00 in Economie

Schiphol verwacht de komende dagen 66.000 tot ruim 70.000 vertrekkende passagiers per dag tijdens de meivakantie, wat meer is dan vorig jaar toen gemiddeld 58.000 mensen per dag vertrokken. Na lange rijen en annuleringen vorig jaar als gevolg van personeelstekorten bij bagage-afhandelaren, baliemedewerkers en beveiligers, heeft Schiphol meer beveiligers aangenomen om nieuwe chaos te voorkomen. Vakbonden maken zich nog steeds zorgen over de aanhoudende tekorten bij de bagagemedewerkers.

Schiphol heeft honderden vacatures gevuld, vooral bij de beveiligers. Zij krijgen dit jaar flink meer loon, soms tot wel 40 procent. Dat komt door een structurele loonsverhoging. Bovendien betaalt Schiphol tot september een extra verhoging van 1,40 euro per uur. De toeslag die beveiligers krijgen voor werken in de nacht is met 35 procent verhoogd. Reizigers kunnen een tijdslot reserveren om sneller door de security te gaan.

De luchthaven adviseert mensen om rekening te houden met de beveiliging, ook bij wat ze aantrekken. Met dunne kleding en lage schoenen gaan reizigers sneller door de security scanner. Bij de beveiligers lijkt het acute probleem opgelost, maar er is nog onrust onder bagage-afhandelaren. De salarissen daar stijgen een stuk minder dan bij de beveiligers.

Nieuwkomers en medewerkers in lage schalen bij de afhandelingsbedrijven krijgen een salaris dat rond de 10 procent hoger ligt dan vorig jaar. Maar ervaren medewerkers in hogere salarisschalen hebben dit jaar een verhoging van 3 tot 5 procent gekregen. De luchtvaartmaatschappijen, en niet Schiphol, zijn de opdrachtgever van de afhandelingsbedrijven, die onder meer de bagage in- en uitruimen.

Volgens het AD komen er deze meivakantie mogelijk plotselinge acties van ontevreden bagagemedewerkers. Schiphol moet het vertrouwen terugwinnen van reizigers die vorig jaar lange wachttijden hebben ervaren, met Düsseldorf als de populairste alternatieve luchthaven. ANVR-directeur Frank Oostdam zegt echter dat Schiphol het vertrouwen terug moet winnen en Düsseldorf staat met stip op één als alternatief.

Lees meer nieuws in economie