Betalingsbedrijf Worldline dekt structureel fraude door klanten toe, blijkt uit onderzoek

Gepubliceerd op 25/06/2025 08:00 in Economie

Het Franse betaalbedrijf Worldline, dat jaarlijks meer dan 500 miljard euro aan betalingstransacties verwerkt en ook in Nederland actief is, heeft volgens onderzoek van NRC en twintig internationale media de afgelopen jaren structureel fraude door klanten toegedekt.

Worldline, vergelijkbaar met Nederlandse Adyen of Zweedse Klarna, zorgt ervoor dat consumenten in webshops met bankpassen, creditcards of Paypal kunnen betalen en verwerkt ook pintransacties. Echter, in strijd met de wet werd regelmatig weggekeken als klanten werden gelinkt aan verdachte transacties.

Om te voorkomen dat creditcardbedrijf Visa zou ingrijpen, werden klanten met meer dan 15 procent frauduleuze transacties aangepakt, al gebeurde dit niet altijd.

Het Nederlandse dochterbedrijf Global Collect Services zou volgens NRC ook hebben samengewerkt met klanten die de regels aan hun laars lapten, omdat dit lucratief was. Zo faciliteerde Global Collect Services een Indiase klant die dubieuze software verkocht aan nietsvermoedende gebruikers.

Ondanks dat concurrent Adyen geen zaken meer deed met dit bedrijf, bleef Global Collect Services hen ondersteunen, waardoor gebruikers nog steeds met creditcards betalingen konden doen aan het frauderende Indiase bedrijf.

In 2022 startte De Nederlandsche Bank (DNB) een onderzoek naar Global Collect Services en hun screening van klanten. Zowel DNB als Global Collect Services weigeren details over de uitkomst van het onderzoek te delen, omdat het wettelijk verboden is om informatie over specifieke instellingen te delen.

Lees meer nieuws in economie