Europese consumentenorganisaties klagen Chinese modekoopjessite Shein aan

Gepubliceerd op 05/06/2025 11:00 in Economie

25 Europese consumentenorganisaties hebben vandaag gezamenlijk een klacht ingediend tegen de Chinese modekoopjessite Shein. Ze beschuldigen Shein ervan consumenten te misleiden met viersterrenreviews, aftelklokken die aansporen snel te kopen en misleidende voorraadinformatie.

Volgens directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond is Shein bewust bezig met een agressieve marketingstrategie die gericht is op impulsaankopen en overconsumptie. Dit wordt door de consumentenorganisaties niet gezien als onschuldige marketing, maar als een doelbewuste misleiding van consumenten.

Eerder deze maand startte de Europese Commissie al een klachtenprocedure tegen Shein. Als er binnen een maand geen verbetering wordt gezien, kunnen er boetes volgen. De consumentenorganisaties willen met voorbeelden uit hun onderzoek deze vermaning ondersteunen.

Uit het onderzoek van de consumentenorganisaties blijkt dat de Shein-app vol zit met trucjes om consumenten te verleiden tot snelle aankopen, zoals pushberichten met koopsuggesties en neppe aftelklokken. Ook blijkt dat alle producten op de site alleen maar viersterrenreviews hebben en dat de app consumenten onder druk zet door te claimen dat een kledingstuk bijna is uitverkocht.

De Consumentenbond benadrukt dat Shein inspeelt op emotie en angst om aanbiedingen te missen, en dat dit niet alleen bij Shein gebeurt. De Europese Unie kan ingrijpen bij bedrijven die worden gezien als een Very Large Online Platform onder de nieuwe Digital Services Act, om consumentenbelangen te beschermen.

Shein heeft gereageerd door te zeggen dat ze constructief werken met consumentenorganisaties en de Europese Commissie om te voldoen aan wet- en regelgeving. Het bedrijf gaf aan dat de consumentenorganisaties een aanbod om te praten hebben afgeslagen.

Lees meer nieuws in economie