Mobiliteitsalliantie roept op tot meer geld voor verduurzaming van vervoer
Gepubliceerd op 19/06/2023 22:00 in Economie
Een verbond van bedrijven en organisaties uit de vervoerssector, de Mobiliteitsalliantie, pleit voor meer geld van de overheid om vervoer te verduurzamen. Momenteel gaat slechts 1,7 procent van het budget van het Klimaatfonds van de Rijksoverheid naar mobiliteitsverduurzaming, terwijl deze sector verantwoordelijk is voor 18 procent van de vermindering van CO2-uitstoot. Het draagvlak voor verduurzaming zal dalen als burgers en bedrijven hier volledig voor moeten opdraaien, stelt voorzitter van de ANWB en de Mobiliteitsalliantie, Marga de Jager.
De alliantie vraagt om meer geld voor het openbaar vervoer, dat momenteel kampt met stijgende energieprijzen, inflatie en tegenvallende reizigersaantallen. De kosten voor reizigers nemen toe en het aanbod komt onder druk te staan. Dit is zorgwekkend omdat het openbaar vervoer een belangrijk onderdeel is van de aanpak van klimaatproblemen.
De Mobiliteitsalliantie stelt voor om de wegenbelasting voor elektrische auto's te verlagen. Momenteel zijn elektrische auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar als deze vrijstelling in 2025 vervalt, moet de wegenbelasting verlaagd worden. Elektrische voertuigen zijn namelijk zwaarder door hun batterij, waardoor de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto 60 procent hoger is dan voor een benzineauto van vergelijkbare grootte. Deze extra kosten ontmoedigen veel consumenten om (tweedehands) elektrische auto's te kopen.
Daarnaast wil de Mobiliteitsalliantie de lagere bijtelling voor elektrische leaseauto's behouden. Momenteel is het plan om deze bijtelling in 2026 af te schaffen. De alliantie is van mening dat de overheid af moet stappen van het idee dat de geldstroom vanuit autobelastingen op peil moet blijven. Dit maakt autorijden namelijk duurder, wat het draagvlak voor de transitie naar duurzaam vervoer aantast.
De Mobiliteitsalliantie geeft aan dat mobiliteit van grote betekenis is voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Het moet echter wel betaalbaar blijven, ook bij de overgang naar duurzame mobiliteit.