Nieuwe Lays-chipsverpakking zorgt voor ophef en prijsstijging

Gepubliceerd op 30/05/2025 06:00 in Economie

De nieuwe chipsverpakking van het merk Lays heeft de gemoederen flink bezig gehouden. Verschillende soorten chips zijn nu verkrijgbaar in een kartonnen doos in plaats van de bekende plastic zak. Dit heeft niet alleen nostalgische snackers verbaasd, maar vooral de prijsverhoging heeft voor opschudding gezorgd.

Voedselwaakhond Foodwatch is van mening dat deze prijsstijging niet zomaar een gevolg is van inflatie, maar eerder van wat zij "krimpflatie" noemen. PepsiCo, het moederbedrijf van de chipsfabriek, verdedigt de verandering en beweert dat het product aanzienlijk is verbeterd.

In de winkels zijn de prijsverschillen duidelijk zichtbaar. Zo bevat het nieuwe doosje ribbelchips ongeveer een derde minder chips dan de plastic zak, maar is de prijs wel gelijk. Voor consumenten die een kilo chips willen kopen, betekent dit dat zij ruim 19 euro moeten neertellen voor chips in doosjes, ten opzichte van iets minder dan 13 euro voor chips in plastic.

Foodwatch maakt zich al langer zorgen over de trend waarbij consumenten meer betalen voor minder product. Deze zogenaamde krimpflatie is ook bij Lays-chips duidelijk zichtbaar volgens de voedselwaakhond. Fabrikanten zouden minder in verpakkingen stoppen om kosten te besparen en de prijzen niet verder te laten stijgen.

PepsiCo beweert echter dat de nieuwe verpakking een verbetering is ten opzichte van de oude. De stevigheid, het geluidsniveau en de hersluitbaarheid van het doosje zouden de kwaliteit van het product verhogen. Het bedrijf benadrukt ook dat de plastic zakken nog steeds verkrijgbaar zullen zijn.

Directeur van Foodwatch, Nicole van Gemert, is kritisch over deze verandering. Zij vindt dat het misleidend is om de prijs te verhogen terwijl er minder product in zit. Ze betwijfelt ook of deze verandering echt een wens van de consument is.

De discussie over de nieuwe Lays-chipsverpakking lijkt nog lang niet ten einde, met voor- en tegenstanders die elk hun argumenten naar voren brengen. Het is duidelijk dat deze verandering de nodige opschudding heeft veroorzaakt in snackland.

Lees meer nieuws in economie