ING biedt excuses aan voor discriminatie van klanten

Gepubliceerd op 29/05/2025 06:00 in Economie

ING heeft vandaag zijn excuses aangeboden aan klanten voor het jarenlange discriminerende gedrag richting bepaalde groepen klanten. De bank belooft minder vragen te stellen en de manier van communiceren aan te passen. Daarnaast zal er een speciaal team worden opgericht om medewerkers van de klantenservice meer kennis bij te brengen over verschillende religies en culturen.

Een jaar geleden bleek uit onderzoek dat groepen rekeninghouders zich gediscrimineerd voelden door banken, vooral bij het openen van een rekening of bij internationale betalingen. Klanten met een religieuze achtergrond of van buitenlandse afkomst voelden zich met name gediscrimineerd door ING.

ING-topman Peter Jacobs erkent dat de bank vaak onvoldoende rekening hield met de culturele gewoontes van deze klanten. Dit resulteerde in overdreven veel vragen en een wantrouwende houding van de bank. Jacobs benadrukt dat het belangrijk is om meer context te geven bij vragen en om onnodige uitleg te voorkomen.

Ook andere banken, zoals ABN Amro en Rabobank, proberen hun medewerkers bewust te maken van de mogelijke discriminerende effecten van bepaalde vragen. Trainingen over onbewuste vooroordelen en het aanpassen van taalgebruik in communicatie met klanten zijn enkele maatregelen die worden genomen.

Het ministerie van Financiën heeft een onderzoek ingesteld naar discriminatie in de financiële sector na klachten van de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, benadrukt de coördinator Rabin Baldewsingh dat er nog een lange weg te gaan is voordat discriminatie volledig uitgebannen is. Banken worden aangemoedigd om concrete veranderingen door te voeren om discriminatie tegen te gaan.

Lees meer nieuws in economie