Spotta vraagt toestemming om post te bezorgen en daagt PostNL uit

Gepubliceerd op 27/05/2025 01:00 in Economie

Spotta, een bekende bezorger van reclamefolders, heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om ook landelijk post te kunnen gaan bezorgen. Het bedrijf wil zich echter alleen richten op het bezorgen van geadresseerde reclamepost, niet op brievenbuspost zoals ansichtkaarten en brieven.

Sinds 2019 heeft PostNL een monopolie op de postmarkt nadat het concurrent Sandd had overgenomen. Sandd bezorgde naast reclamepost ook tijdschriften en pakketjes. Op de pakketmarkt heeft PostNL nog wel concurrentie van bedrijven zoals DHL en UPS.

Spotta denkt dat ze reclamepost goedkoper kunnen bezorgen dan PostNL en heeft aangegeven bereid te zijn om 20 miljoen te investeren. Het bedrijf wil dit echter alleen doen als de minister van Economische Zaken de postwet aanpast om het voor nieuwe aanbieders makkelijker te maken.

Geadresseerde reclamepost is aantrekkelijk voor bezorgbedrijven omdat er minder werk aan vastzit dan aan brievenbuspost. Voor PostNL compenseren deze inkomsten de verliezen die al jaren op brievenbuspost worden gemaakt, aangezien consumenten steeds minder brieven en kaarten versturen.

PostNL pleit daarom voor meer tijd om brievenbuspost te bezorgen, aangezien zij nu nog verplicht zijn om dit binnen 24 uur te doen. Zij vragen om subsidie om de verliezen op te vangen en overwegen ook om de prijs van een postzegel te verhogen. De wijzigingen in de postwet zijn van groot belang voor zowel PostNL als potentiƫle concurrenten zoals Spotta.

Lees meer nieuws in economie