Strijd tussen fabrikanten en supermarkten escaleert: Heineken en Jumbo voor de rechter

Gepubliceerd op 26/05/2025 04:00 in Economie

Fabrikanten en supermarkten zijn verwikkeld in een harde strijd om prijzen af te spreken voor producten in de schappen. Heineken en Jumbo konden geen overeenstemming bereiken en belandden uiteindelijk voor de rechter. De supermarkt heeft besloten minder bier in te kopen vanwege een geschil over de prijs, wat volgens Heineken niet volgens afspraak is.

Volgens retailexpert Els Breugelmans van de Katholieke Universiteit Leuven is het ongebruikelijk dat onderhandelingen tussen partijen voor de rechter eindigen. Ze constateert dat de partijen steeds harder tegenover elkaar komen te staan in hun strijd om de scherpste supermarktprijzen. Supermarkten bundelen hun krachten in inkoopallianties met andere buitenlandse supermarkten om sterker te staan in de onderhandelingen en zo de strijd aan te scherpen.

Economieverslaggever Jurriaan Nolles van het AD heeft vergaande verhalen opgetekend over de escalatie in de onderhandelingen. Hij sprak met betrokkenen die spraken over pesterijen, scheldpartijen en zelfs mensen die niet meer willen werken vanwege de heftige sfeer. De vraag blijft of deze harde strijd uiteindelijk voordelen oplevert voor de klanten in de vorm van lagere prijzen voor boodschappen.

Voor reacties kan er gemaild worden naar [email protected]. De presentatie en montage van dit artikel zijn verzorgd door Marco Geijtenbeek, met redactie van Judith van de Hulsbeek & Ulrike Nagel.

Luisteraars kunnen de aflevering van De Dag beluisteren via de website. Abonneren op de podcast wordt aangeraden voor meer diepgaande updates. Andere interessante podcasts van NOS zijn onder andere De Stemming van Vullings en De Rooy, Het Beste uit het Oog en de Jeugdjournaal-podcast.

Lees meer nieuws in economie