Heineken spant kort geding aan tegen Jumbo wegens 'boycot'

Gepubliceerd op 09/05/2025 22:00 in Economie

Bierbrouwer Heineken heeft een kort geding aangespannen tegen supermarktketen Jumbo. De bierbrouwer beweert dat Jumbo hen boycot door minder bier in te kopen, wat resulteert in lege schappen. Heineken eist dat Jumbo weer meer bier afneemt en verkoopt.

Jumbo verklaart inderdaad minder Heineken in te slaan vanwege de hoge prijzen die de bierbrouwer hanteert. De supermarktketen heeft als doel om de prijzen van Heineken-producten laag te houden voor klanten. Deze stap maakt deel uit van een internationale actie van inkooporganisatie Everest, waar Jumbo sinds 2023 bij is aangesloten.

Everest en haar partners, waaronder ook de Duitse supermarktketen Edeka en Auchan uit Frankrijk, hebben recentelijk besloten om voorlopig minder Heineken-producten af te nemen vanwege de hoge inkoopprijzen die Heineken hanteert.

Conflicten over inkoopprijzen tussen supermarktketens en grote merken zijn niet ongebruikelijk en leiden vaak tot lege schappen. Eerder dit jaar waren er bijvoorbeeld lege koffieschappen vanwege een ruzie over de prijs tussen het moederbedrijf van Douwe Egberts en Jumbo en Albert Heijn.

Het is echter minder gebruikelijk dat dergelijke conflicten leiden tot een rechtszaak. Heineken is van mening dat de rechter zich over dit geschil moet buigen, aangezien Jumbo volgens hen de gemaakte afspraken niet naleeft. Op 22 mei wordt de uitspraak van de rechter verwacht om te bepalen of Heineken recht heeft in deze zaak.

Lees meer nieuws in economie