Subsidies voor elektrische auto's verdwijnen naar het buitenland

Gepubliceerd op 01/05/2025 00:00 in Economie

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er al tienduizenden elektrische auto's vanuit Nederland geëxporteerd, waardoor de markt voor elektrische occasions achterblijft en er honderden miljoenen euro's aan subsidie verloren gaan. Vooral de Tesla Model 3 is populair als exportproduct, met meer dan 6300 auto's die vorig jaar werden geëxporteerd en ruim 4000 in het eerste kwartaal van dit jaar.

Volgens Erik Slaaf, sectoreconoom Mobiliteit van ING, verdwijnt er ongeveer 20.000 euro aan belastingvoordeel per Tesla Model 3 die geëxporteerd wordt. In totaal is er al zo'n 200 miljoen euro aan Nederlandse subsidie naar het buitenland gelekt door de export van elektrische auto's.

De Vereniging Elektrische Rijders stelt dat de afschaffing van de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's per 1 januari heeft bijgedragen aan de massale export. Ook de afbouw van de bijtelling zou een rol spelen, aangezien 2019 het laatste jaar was met een lage bijtelling.

In het buitenland zijn de voordelen voor de aanschaf van een elektrische auto soms aantrekkelijker, zoals de btw-vrijstelling en geen wegenbelasting in landen als Noorwegen. Maarten van Biezen benadrukt het belang van een tweedehands markt in Nederland om klimaatdoelen te behalen en pleit voor aantrekkelijkere regelingen voor elektrische occasions.

Het kabinet heeft nieuwe plannen aangekondigd om het gebruik van elektrische auto's weer aantrekkelijker te maken, zoals belastingvoordelen voor elektrische leaseauto's en korting op motorrijtuigenbelasting voor elektrische rijders. Van Biezen roept op tot financiële prikkels om mensen te stimuleren over te stappen op elektrisch rijden, zoals aanschafsubsidies en subsidies voor elektrische occasions.

Lees meer nieuws in economie