Bunq keert ruim 10 miljoen euro uit aan slachtoffers van online oplichting
Gepubliceerd op 15/04/2025 19:00 in Economie
De online bank Bunq heeft in het afgelopen jaar meer dan 10 miljoen euro uitgekeerd aan slachtoffers van online oplichting die zich voordeden als medewerkers van de bank. Dit werd bekendgemaakt in het jaarverslag van het bedrijf. Eerder was al gebleken uit onderzoek van NOS en NRC dat vele klanten van Bunq grote bedragen verloren door deze vorm van oplichting.
De oplichters wisten hun slachtoffers te overtuigen om geld over te maken door zich voor te doen als Bunq medewerkers. Dit lukte voornamelijk omdat er geen limiet zat op overboekingen bij Bunq. Naar aanleiding van deze incidenten heeft Bunq maatregelen genomen in de app om frauduleuze transacties te voorkomen.
Bunq kreeg ook kritiek omdat de bank in eerste instantie geen vergoeding bood aan de slachtoffers. Hoewel banken niet verplicht zijn om slachtoffers van deze vorm van oplichting te compenseren, doen veel banken dit wel. Uiteindelijk is Bunq toch overgegaan tot het uitkeren van compensatie aan de slachtoffers, maar het exacte bedrag en het aantal mensen dat hiervoor in aanmerking is gekomen werd niet bekendgemaakt.
Het bedrag dat Bunq vorig jaar heeft uitgekeerd aan slachtoffers van online oplichting is aanzienlijk gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. In 2023 betaalde de bank slechts 203.000 euro uit aan slachtoffers, terwijl dit bedrag in het afgelopen jaar dus is opgelopen tot meer dan 10 miljoen euro.