Verkoop paaseitjes daalt door hoge cacaoprijzen

Gepubliceerd op 10/04/2025 15:00 in Economie

Bezoekers aan supermarkten zullen het niet ontgaan zijn: volle schappen met paaseitjes die onaangeroerd blijven liggen. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Hiiper in opdracht van de NOS blijkt dat de verkoop van paaseitjes dit jaar met 12,5 procent is afgenomen in vergelijking met vorig jaar.

De afname in verkoop heeft voornamelijk te maken met de hoge cacaoprijzen, legt Sebastiaan Schreijen, specialist in consumentenvoeding bij de Rabobank, uit. De prijs van cacao is sinds 2021 met 50 tot 70 procent gestegen, waardoor de prijzen van paaseitjes met ongeveer 30 procent zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Consumenten hebben een budget in hun hoofd voor hun totale chocolade-uitgaven en passen hun aankopen daarop aan, volgens Schreijen. Door de stijgende prijzen in de supermarkt hebben consumenten de afgelopen jaren geprobeerd om met goedkopere producten hun uitgaven te beperken.

Uit de gegevens van Hiiper blijkt dat naarmate Pasen dichterbij komt, de vraag naar paaseitjes weer toeneemt. Consumenten hechten blijkbaar toch waarde aan de traditie en zijn bereid om de hoge prijzen te accepteren.

De prijzen van de paaseitjes in de supermarkt worden niet beïnvloed door de recente stijgingen in cacaoprijzen, omdat de prijzen al 6 tot 9 maanden eerder zijn vastgelegd. Er is een ruime keuze aan nieuwe smaken paaseitjes in de schappen, van Bossche bolsmaak tot Zaanse huisjes.

Kortom, de daling in de verkoop van paaseitjes dit jaar kan worden toegeschreven aan de stijgende cacaoprijzen, maar naarmate Pasen nadert lijken consumenten toch weer toe te geven aan de traditie en de hogere prijzen voor lief te nemen.

Lees meer nieuws in economie