Bud Light niet meer bestverkopende biermerk in de VS na promotiestunt
Gepubliceerd op 14/06/2023 22:00 in Economie
Het Mexicaanse Modelo Especial is voor het eerst in ruim twintig jaar het bestverkopende biermerk in de VS. Bud Light, dat voorheen de koploper was, heeft een flinke klap gekregen nadat het merk imagoschade opliep door een reclameactie met een bekende transgender vrouw. Dylan Mulvaney kreeg een blikje met haar beeltenis erop toegestuurd vanwege haar eerste verjaardag van haar transitie, wat leidde tot veel kritiek vanuit de conservatieve gemeenschap in de VS. Zanger Kid Rock schoot in een video met een geweer op een tray Bud Light-blikjes en er werd opgeroepen tot een boycot van het biermerk.
Naast kritiek van conservatieve gemeenschappen kreeg Bud Light ook kritiek van mensen die opkwamen voor Mulvaney, omdat het bedrijf haar onvoldoende zou hebben gesteund. Dit leidde tot imagoschade voor het merk en een miljardenverlies voor moederbedrijf AB InBev. Afgelopen week werden twee hooggeplaatste marketingdirecteuren binnen het bedrijf op verlof gestuurd, maar het is onbekend of ze nog terugkeren.
Als gevolg van de polariserende promotiestunt van Bud Light is het Mexicaanse Modelo Especial nu het favoriete bier van de Amerikanen, met een aandeel van ruim 8,6% van de bierverkoop, ten opzichte van de 7,3% van Bud Light.