Gemeentes verkorten BKR-registratietermijn voor mensen met probleemschulden
Gepubliceerd op 22/03/2025 05:00 in Economie
Steeds meer gemeentes helpen mensen met probleemschulden door hen sneller uit de registers van het Bureau Krediet Registratie (BKR) te halen. Hierdoor ondervinden zij minder hinder bij het aanvragen van bijvoorbeeld een hypotheek.
In 2022 drong de Tweede Kamer al aan op het beperken van de 'registratietermijn' van vijf jaar tot slechts zes maanden. Recentelijk heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) alle gemeentes opgeroepen om hiermee akkoord te gaan, hoewel het de keuze van de gemeentes zelf is.
Volgens een woordvoerder van de VNG heeft deze oproep effect gehad, aangezien de 'G40' (41 middelgrote gemeenten) inmiddels de zes-maanden-termijn hanteert. De 'G4' (vier grootste gemeenten) had hier al eerder voor gekozen en ook andere gemeentes overwegen nu om de zes-maanden-termijn in te voeren.
Uit gegevens van het BKR blijkt dat in 2024 het merendeel van de gemeentes nog steeds een termijn van vijf jaar hanteerde. Slechts 7 procent van de 342 gemeentes hield vast aan een bewaartermijn van ongeveer zes maanden, terwijl 1 op de 5 gemeentes een termijn van minder dan vijf jaar hanteerde.
De vereniging van schuldhulpverleners NVVK pleit al geruime tijd voor het verkorten van de BKR-registratietermijn tot zes maanden. Een woordvoerder benadrukt dat verschillende termijnen per gemeente de drempel verhogen voor mensen met probleemschulden om hulp te zoeken. Daarom is de NVVK blij dat steeds meer gemeentes kiezen voor een standaard termijn van zes maanden.
Desondanks blijft voor commerciƫle kredieten een registratieperiode van vijf jaar bestaan, waardoor mensen die slechts beperkt zijn geholpen door het verkorten van de termijn voor schuldenregelingen nog steeds worden benadeeld. De NVVK vindt het dan ook hoog tijd voor wetgeving rondom deze termijnen.
BKR benadrukt dat het verkorten van de registratietermijn de waarde van schuldhulpregistratie kan verminderen. Kredietverstrekkers hebben zo minder informatie tot hun beschikking, wat kan leiden tot het verstrekken van krediet aan financieel kwetsbare consumenten.