Consumentenbond roept energieleveranciers op om terugleverkosten voor zonnepanelen duidelijker te maken
Gepubliceerd op 17/03/2025 12:00 in Economie
De Consumentenbond heeft kritiek geuit op de onduidelijkheid rondom de kosten die energieleveranciers rekenen voor het terugleveren van energie van zonnepanelen. Het is niet transparant hoe deze kosten worden vastgesteld, waardoor consumenten moeilijk kunnen beoordelen of de in rekening gebrachte bedragen redelijk zijn.
Energie die wordt opgewekt door zonnepanelen, maar niet wordt gebruikt door het huishouden, kan worden teruggeleverd aan het energiebedrijf. Dit bedrijf mag de kosten die zij maken voor het verwerken van deze energie doorberekenen aan de consument, mits deze kosten in lijn zijn met de werkelijke kosten.
Voor huishoudens die met hun zonnepanelen ongeveer in hun eigen energiebehoefte voorzien, gelden specifieke regels. Echter, voor huishoudens met een overschot aan opgewekte energie gelden andere regels, aangezien zij worden gezien als energieproducenten.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft recentelijk aangegeven dat de terugleverkosten aanzienlijk zijn gestegen. De toezichthouder zal onderzoeken hoe energieleveranciers deze kosten berekenen, aangezien de Consumentenbond constateert dat de kosten per bedrijf sterk kunnen verschillen, soms tot honderden euro's per jaar.
Om meer duidelijkheid en transparantie te creëren, roept de Consumentenbond energiebedrijven op om één vaste methode te hanteren voor het berekenen van de terugleverkosten. Dit zou het vergelijken van kosten voor consumenten vereenvoudigen. Vanaf volgend jaar wordt dit wettelijk geregeld, maar tot die tijd blijft het voor consumenten een uitdaging om de kosten te doorgronden, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.