Flixbus vraagt toestemming voor treinverbinding tussen Rotterdam en Oberhausen

Gepubliceerd op 23/05/2023 18:00 in Buitenland

Dochteronderneming Flixtrain heeft bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om dagelijks twee treinen te laten rijden tussen Rotterdam en Oberhausen. Het Duitse bedrijf wil daarbij stoppen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem.

Flixbus is sinds 2013 actief als budgetvervoerder en biedt busreizen aan tussen Europese steden. In 2018 werd dochteronderneming Flixtrain opgericht, die voornamelijk in Duitsland actief is en ook treinen naar Zwitserland laat rijden.

Volgens Wijnand Veeneman, onderzoeker aan de TU Delft, heeft de aanvraag kans van slagen. Sinds 2019 kunnen spoorwegondernemingen namelijk aanspraak maken op open toegang tot het spoor.

De ACM kan nog een onderzoek starten naar de beschikbare ruimte op het spoor, maar zal dit alleen doen als de NS bijvoorbeeld aan de bel trekt. De NS is namelijk vanuit de overheid aangewezen als belangrijkste vervoerder op het Nederlandse spoor.

Flixbus probeert de kosten laag te houden door voornamelijk gebruik te maken van oudere, gerenoveerde treinstellen. Het bedrijf ziet de plannen voor de treinverbinding tussen Rotterdam en Oberhausen als een spannend experiment dat potentieel succesvol kan zijn.

Eerder diende start-up European Sleeper ook al een aanvraag in voor het recht op open toegang tot het spoor. Deze week begon dat bedrijf met nachttreinen vanuit Belgiƫ via Nederland naar Berlijn te rijden.

Lees meer nieuws in buitenland