Spot tijdens Super Bowl zorgt voor ophef in Kennedy-familie

Gepubliceerd op 12/02/2024 21:00 in Buitenland

Een wervende spot van 30 seconden tijdens de Super Bowl heeft voor veel kritiek gezorgd binnen de Kennedy-familie. De spot, die bedoeld was om Robert F. Kennedy jr.'s kandidatuur voor het presidentschap van Amerika te promoten, verwijst duidelijk naar zijn vermoorde oom, president John F. Kennedy.

De spot bevat een verkorte versie van het campagnelied dat president JFK gebruikte tijdens zijn presidentscampagne van 1960. Daarnaast zijn er ook effecten en zwart-witfoto's te zien van Robert Kennedy jr., wat herinneringen oproept aan de president die in 1963 werd vermoord.

Na de uitzending van de reclamespot reageerde Kennedy jr. op de kritiek. Hij benadrukte dat zijn eigen campagne niet verantwoordelijk was voor de spot, die naar verluidt 7 miljoen dollar heeft gekost. Hij bood zijn excuses aan als de advertentie iemand in zijn familie pijn had gedaan en benadrukte dat de American Values Super PAC achter de advertentie zat zonder betrokkenheid of goedkeuring van zijn campagne.

Bobby Shriver, een neef van Kennedy jr., reageerde onthutst op de spot. Hij merkte op dat zijn moeder geschokt zou zijn, aangezien de opvattingen van Kennedy jr. over gezondheidszorg in strijd zijn met die van haar. Kennedy jr. reageerde apart op zijn neef en bood zijn oprechte excuses aan.

Hoewel Kennedy jr. lid is van de Democratische Partij en aanvankelijk van plan was om het op te nemen tegen Joe Biden in de voorverkiezingen, heeft hij besloten om als onafhankelijke kandidaat deel te nemen. De kans dat Kennedy jr. serieus kan meedingen naar het presidentschap wordt echter als nihil beschouwd.

Desondanks wordt verwacht dat hij stemmen kan weghalen bij zowel de Democraten als de Republikeinen, vanwege zijn beroemde familienaam en zijn bereidheid controversiƫle theorieƫn te delen en zich in te zetten voor het milieu. Dit zorgt ervoor dat zowel Biden als Trump met argusogen naar zijn campagne kijken, aangezien iedere verloren stem aan een derde kandidaat extra zwaar telt.

De organisatie achter de spot, American Values, noemt de spot een "onverdeeld succes". Na de uitzending ervan werd er een piek in online zoekopdrachten naar Kennedy waargenomen. Ook de campagnewoordvoerster van Kennedy's campagne toonde zich "aangenaam verrast en dankbaar" voor de advertentie.

Hoewel Kennedy jr. publiekelijk zijn excuses heeft aangeboden, blijkt uit zijn X-account dat hij tevreden is met de aandacht die de spot heeft gegenereerd. Hij heeft het filmpje zelfs bovenaan zijn eigen tijdlijn vastgemaakt.

Lees meer nieuws in buitenland