Nederland dropt noodhulp per parachute in Gazastrook
Gepubliceerd op 06/02/2024 03:00 in Buitenland
Nederland heeft voor het eerst noodhulp per parachute in de Gazastrook gedropt. Vanwege de humanitaire crisis zijn hulpgoederen ook via de lucht welkom in de afgesloten Palestijnse enclave. Echter, luchtdroppingen kunnen vrachtwagens met noodhulp niet vervangen.
De demissionair minister van Defensie, Ollongren, geeft aan dat luchtdroppingen geen goede methode zijn voor de grote toestroom van hulp. "Die moet over land gaan, want er is veel meer nodig." Hulporganisaties benadrukken dat slechts een fractie van de benodigde hulp Gaza bereikt. Bijna twee derde van alle ziekenhuizen in Gaza is niet meer operationeel en honderdduizenden mensen lijden aan acute honger, melden VN-organisaties.
In samenwerking met Jordanië heeft Nederland gisteren medische goederen en noodrantsoenen in Gaza gedropt. Het zijn in totaal zes pallets met een geschat gewicht van enkele tonnen, aldus een woordvoerder van Defensie. Frankrijk dropte vorige maand ook zeven ton aan hulpgoederen, samen met Jordanië. Het buurland van Israël voert sinds november luchtdroppingen uit in de Gazastrook. Ook de Nederlandse lading was bestemd voor een Jordaans veldhospitaal in Gaza-Stad.
Volgens Ollongren zijn luchtdroppingen geschikt om relevante goederen in een kleine hoeveelheid te leveren, zoals medische hulpgoederen voor een ziekenhuis. Bij de missie werd een Nederlands C-130 transportvliegtuig ingezet. De operatie kostte ongeveer een miljoen euro, volgens Defensie. Ollongren sluit niet uit dat er meer Nederlandse droppingsvluchten volgen, maar dit vergt wel veel voorbereiding en overleg. Israël moet toestemming geven voor zo'n vlucht en het moet duidelijk zijn dat de noodhulp op de grond in de juiste handen terechtkomt en goed wordt verdeeld.
Een luchtdropping naar Gaza kost naar schatting zo'n zeven keer zoveel als vervoer over land, aldus het Wereldvoedselprogramma. Het VN-orgaan beschouwt noodhulp per parachute daarom als een noodmiddel. Ollongren geeft aan dat er maar mondjesmaat noodhulp op deze manier geleverd is in Gaza. Voor de oorlog waren er dagelijks zo'n 500 vrachtwagens nodig om de enclave te voorzien van voedsel, medicijnen en brandstof. Sinds het uitbreken van de oorlog is dat aantal bij lange na niet meer gehaald. Volgens De Palestijns Rode Halve Maan komen er nu dagelijks zo'n 95 trucks binnen.
Het Wereldvoedselprogramma waarschuwt dat 2,2 miljoen inwoners van Gaza dreigen te lijden aan hongersnood. Voor naar schatting 378.000 burgers geldt de hoogste alarmfase wegens "verhongering en extreme ondervoeding". De zorg in Gaza ligt nagenoeg plat, waarbij slechts 13 van de 36 ziekenhuizen nog deels functioneren. Ruim 1,7 miljoen inwoners zijn op de vlucht geslagen voor het geweld.
Met name in het noorden van de Gazastrook komt amper noodhulp aan. Slechts 11 van de 61 geplande hulpkonvooien zijn vorige maand doorgegaan, zegt VN-hulporganisatie OCHA. Voor ruim de helft van de missies kwam geen toestemming van de Israëlische autoriteiten.
Israël bepaalt hoeveel noodhulp Gaza binnenkomt en controleert alle vrachtwagens voordat ze het gebied binnen mogen. Het land wil voorkomen dat bijvoorbeeld wapens Gaza binnenkomen. Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag heeft Israël opgedragen om de toevoer van noodhulp op te voeren. Sindsdien wordt de overgang bij Kerem Shalom meer gebruikt en worden Israël