McDonald's omzet blijft achter door boycot in Midden-Oosten
Gepubliceerd op 06/02/2024 01:00 in Buitenland
McDonald's heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug. Wereldwijd steeg de totale omzet van het bedrijf in het vierde kwartaal met 8 procent naar 6,4 miljard dollar. Dit is echter 100 miljoen dollar lager dan verwacht.
Volgens McDonald's kwam de daling voornamelijk door een oproep tot boycot die gesteund werd door pro-Palestijnse activisten in het Midden-Oosten. Met name de verkoop van kipnuggets en hamburgers werd hierdoor beïnvloed.
De activistengroep Boycott, Divestment, Sanctions (BDS) is al zo'n twintig jaar actief en zet zich in voor een boycot van grote multinationals die steun bieden aan Israël of banden hebben met het land. BDS beweert dat McDonald's gratis maaltijden heeft uitgedeeld aan Israëlische militairen, wat het bedrijf echter ontkent.
McDonald's CEO Chris Kempczinski sprak de beschuldigingen tegen en noemde ze "desinformatie". Hij erkende echter wel dat het bedrijf al sinds het uitbreken van de oorlog tussen Hamas en Israël in 2021 een "aanzienlijke zakelijke impact" ervaart.
BDS heeft niet alleen McDonald's op de korrel. De groep heeft ook opgeroepen tot een boycot van internationale artiesten die in Israël optreden. Daarnaast zijn bedrijven als Zara, Starbucks en Ben & Jerry's ook doelwit van de boycot.
Het is duidelijk dat de oproep tot boycot van McDonald's zijn tol heeft geëist, aangezien de omzet lager uitkwam dan verwacht. Het blijft echter de vraag of deze dalende trend doorzet of dat het een tijdelijk effect is. McDonald's zal wellicht de nodige maatregelen moeten nemen om het vertrouwen van consumenten in het Midden-Oosten te herstellen en de omzet weer op peil te brengen.