Houthi-rebellen voeren grootschalige aanval uit op internationale scheepvaart in Rode Zee
Gepubliceerd op 10/01/2024 10:00 in Buitenland
Houthi-rebellen uit Jemen hebben een grootschalige aanval uitgevoerd op de internationale scheepvaart in de Rode Zee. Volgens het Amerikaanse leger was dit een van de grootste aanvallen sinds de Houthi's half november begonnen met hun aanvallen. Alle 21 drones en raketten die werden afgevuurd, zijn echter neergehaald en er is geen schade gemeld. Ook zijn er geen gewonden gevallen. Dit was de 26e Houthi-aanval op commerciële scheepvaartroutes in de Rode Zee sinds 19 november, zo melden de Amerikaanse en Britse marine.
De Houthi's hebben verklaard aan de kant van de Palestijnen te staan in de oorlog tussen Israël en Hamas. Om deze reden belagen ze naar eigen zeggen Israëlische schepen en schepen die van of naar Israël varen. Echter, de laatste tijd worden er ook steeds vaker schepen aangevallen die een minder duidelijke link met Israël hebben.
Vanwege deze aanvallen hebben verschillende rederijen besloten hun reis via de Rode Zee op te schorten en om Afrika heen te varen. De Houthi's hebben aangegeven de aanvallen voort te zetten totdat Israël het conflict in Gaza stopt. Bovendien dreigen ze Amerikaanse oorlogsschepen aan te vallen als zij zelf worden aangevallen.
Een coalitie onder leiding van de Verenigde Staten patrouilleert momenteel in de Rode Zee om aanvallen te voorkomen. Nederland neemt ook deel aan deze operatie. Later vandaag zal er in de VN-Veiligheidsraad gestemd worden over een resolutie die de Houthi-aanvallen moet veroordelen en stoppen.
De Rode Zee vormt een belangrijke handelsroute die het Midden-Oosten en Azië verbindt met Europa via het Suezkanaal en de zeestraat Bab el-Mandeb. Ongeveer een derde van alle containers wereldwijd wordt via deze route vervoerd. Jaarlijks passeren goederen ter waarde van ongeveer 1 biljoen euro de zeestraat.
Doordat schepen nu om Afrika heen moeten varen, duurt een vaart van Europa naar Azië gemiddeld 8 dagen langer. Bovendien kost deze omleiding langs Kaap de Goede Hoop per schip bijna 1 miljoen euro extra aan brandstof, zo wordt geschat.
Eerder heeft NOS op 3 uitgelegd wie de groep achter de aanvallen precies is en waarom ze het gemunt hebben op (vracht)schepen.