Problemen met Boeing 737 Max 9 blijven zich opstapelen
Gepubliceerd op 09/01/2024 18:00 in Buitenland
De problemen met de Boeing 737 Max 9 blijven zich opstapelen. Na het incident met Alaska Airlines, waarbij een deel van de romp losliet, zijn er nu ook losse schroeven en andere "installatieproblemen" gevonden bij toestellen van United Airlines, zo meldde het bedrijf in een persverklaring.
Bij het incident met Alaska Airlines bleven alle inzittenden ongedeerd, ondanks het grote gat in de romp. De piloot keerde om en maakte succesvol een noodlanding. Bij een inspectie werden losse schroeven ontdekt.
In de afgelopen jaren waren er al twee dodelijke ongelukken met nieuwe toestellen van Boeing, waarbij technische fouten een rol speelden. Deze ongelukken waren met het iets kortere Max 8 toestel, maar ook de 737 Max 9 werd toen aan de grond gehouden voor inspectie.
De vraag rijst of het miljardenbedrijf wellicht te snel te werk gaat bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen.
De Boeing 737 Max 8 en 9 werden in 2017 en 2018 geïntroduceerd om te concurreren met de Airbus A320 Neo, die eerder op de markt was gebracht. Volgens luchtvaarteconoom Rogier Lieshout had Boeing al toegezegd het vliegtuig te maken zonder een definitief ontwerp te hebben.
Luchtvaartexpert Joris Melkert benadrukt dat het nog moet blijken uit onderzoek of er fouten zijn gemaakt bij de ontwikkeling van het vliegtuig. Hij geeft echter aan dat Boeing meer tijd had kunnen nemen bij de ontwikkeling.
Een van de waarschuwingssystemen in het vliegtuig, het MCAS-systeem, faalde in het verleden. Dit leidde tot de twee dodelijke ongelukken in Indonesië en Ethiopië, waarbij honderden mensen om het leven kwamen. Uit onderzoek bleek dat Boeing aanpassingen aan het systeem niet had gemeld aan luchtvaarttoezichthouder FAA en dat het bedrijf al ruim een jaar op de hoogte was van de problemen, maar concludeerde dat er geen veiligheidsrisico was.
Na grondig onderzoek kregen de 737 Max-toestellen na 20 maanden weer toestemming om te vliegen, nadat de FAA de verbeteringen aan de systemen goedkeurde.
Boeing leed in 2019 voor het eerst in twintig jaar verlies van ongeveer 18 miljard dollar na de langdurige grounding en pijnlijke onderzoeken. Nu dreigt er mogelijk opnieuw een moeilijke periode voor het bedrijf. Toch blijven de Boeings populair, deels vanwege het beperkte aanbod. Het veranderen van aanbieder brengt ook de vraag met zich mee wie de vliegtuigen gaat onderhouden, wat voor veel maatschappijen een kostenpost is waar ze niet op zitten te wachten.
Vooralsnog is de oorzaak van de recente problemen met losse schroeven en "installatieproblemen" niet bekend. De FAA heeft aangekondigd dat de Boeing in de Verenigde Staten aan de grond blijft zolang het onderzoek loopt.
In Nederland blijven de toestellen van hetzelfde type gewoon vliegen, omdat de Boeings van Corendon weliswaar van hetzelfde type zijn, maar een andere binnenkant hebben. De Nederlandse toezichthouder, de Inspectie Leefomgeving en Transport, wacht het verdere onderzoek van de FAA af.
Luchtvaartexpert Melkert maakt zich vooralsnog geen zorgen over de veiligheid in Nederland zolang de luchtvaartautoriteiten het veilig vinden.