Maersk en Hapag-Lloyd mijden Rode Zee vanwege Houthi-aanvallen

Gepubliceerd op 03/01/2024 07:00 in Buitenland

De Deense rederij Maersk en de Duitse rederij Hapag-Lloyd hebben aangekondigd dat ze de komende tijd de Rode Zee zullen vermijden vanwege het gevaar van aanvallen door Houthi-rebellen. In plaats daarvan zullen de schepen van beide rederijen omvaren langs Kaap de Goede Hoop.

Hapag-Lloyd heeft aangegeven dat ze dit besluit minimaal tot 9 januari zullen handhaven, waarna ze opnieuw zullen overwegen. Maersk daarentegen heeft aangekondigd de Rode Zee voor onbepaalde tijd te mijden.

Sinds half december hebben de meeste grote rederijen besloten om de Rode Zee te vermijden vanwege de aanvallen door de Houthi's. Deze rebellen richten zich met name op schepen die een link hebben met Israël, omdat ze beweren zo de Palestijnen te willen ondersteunen.

Nadat bekend werd dat de Verenigde Staten een multinationale veiligheidsoperatie zal leiden in het gebied, had Maersk vorige week juist besloten om de route via de Rode Zee weer te gebruiken. Echter, na een nieuwe aanval afgelopen zaterdag heeft Maersk alsnog besloten om minstens 48 uur weg te blijven uit de Rode Zee. Deze termijn is nu verlengd.

Tijdens de aanval van afgelopen zaterdag kwam de Amerikaanse marine het aangevallen schip te hulp en beweert tien Houthi's te hebben gedood. Volgens de Amerikanen betrof dit de 23e aanval van de Houthi-beweging op internationale scheepvaart sinds 19 november.

De Houthi-rebellen hebben nauwe banden met Iran, en de Amerikaanse regering is ervan overtuigd dat Iran wapens levert aan en trainingen verzorgt voor de rebellen. De Houthi's beschikken over een uitgebreid arsenaal aan raketten en drones, waarmee ze doelen tot honderden kilometers ver kunnen treffen.

Het vermijden van de Rode Zee heeft echter financiële gevolgen. Ongeveer een derde van alle containers wereldwijd wordt vervoerd via deze zeeroute. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop zorgt naar schatting voor bijna 1 miljoen euro aan extra brandstofkosten per schip. Bovendien duurt de alternatieve route gemiddeld acht dagen langer om van Europa naar Azië te varen in vergelijking met de vaarroute via het Suezkanaal en de Rode Zee.

Lees meer nieuws in buitenland