Honderden werknemers Airbus ziek na kerstdiner
Gepubliceerd op 23/12/2023 04:00 in Buitenland
Honderden werknemers van Airbus Atlantic, een dochterbedrijf van vliegtuigbouwer Airbus in Frankrijk, zijn ziek geworden na het jaarlijkse kerstdiner van het bedrijf. Het Franse persbureau AFP meldt dat meer dan zevenhonderd werknemers te kampen hebben met klachten als ernstig overgeven en diarree. Het is nog onbekend of de productie van het bedrijf hierdoor beïnvloed is, aangezien Airbus nog niet heeft gereageerd.
Het kerstdiner vond vorige week donderdag plaats in het bedrijfsrestaurant van de fabriek in Montoir-de-Bretagne, gelegen in het westen van Frankrijk. Airbus Atlantic is verantwoordelijk voor onder andere het produceren van stoelen voor piloten en passagiers. Op dit moment werken ongeveer 3200 mensen op de locatie.
De regionale gezondheidsdienst heeft een onderzoek ingesteld om de oorzaak van de massale voedselvergiftiging te achterhalen. Het is niet bekend wat er precies op het kerstmenu stond bij Airbus Atlantic.
Het is van groot belang dat de gezondheid en veiligheid van werknemers gewaarborgd wordt, vooral wanneer zij deelnemen aan bedrijfsevenementen zoals een kerstdiner. Het is dan ook verontrustend dat zo'n groot aantal werknemers ziek is geworden na het diner bij Airbus Atlantic. Ernstige klachten als overgeven en diarree kunnen de werknemers ernstig belemmeren in het uitvoeren van hun werkzaamheden.
Daarnaast rijst de vraag of de productie van het bedrijf ook vertraging heeft opgelopen door de ziekte van de werknemers. Een eventuele vertraging kan zorgen voor financiële gevolgen en mogelijke problemen in de levering van vliegtuigstoelen aan Airbus en andere klanten.
Het onderzoek van de regionale gezondheidsdienst naar de oorzaak van de voedselvergiftiging is cruciaal om herhaling in de toekomst te voorkomen. Het is belangrijk dat de verantwoordelijken worden geïdentificeerd en dat er passende maatregelen worden genomen om de veiligheid van werknemers te waarborgen bij toekomstige bedrijfsevenementen.
Airbus heeft tot op heden nog niet gereageerd op het incident. Het is van belang dat het bedrijf openheid van zaken geeft en de nodige maatregelen treft om herhaling te voorkomen. De gezondheid en welzijn van werknemers moet altijd bovenaan staan. Communicatie met de werknemers over de situatie en eventuele preventieve maatregelen is hierbij essentieel.
In de komende dagen zal duidelijk worden wat het onderzoek van de regionale gezondheidsdienst heeft opgeleverd en of er eventuele gevolgen zijn voor de productie bij Airbus Atlantic. Het is te hopen dat dit incident als leermoment wordt gezien en dat er lessen worden getrokken om de veiligheid en gezondheid van werknemers in de toekomst beter te waarborgen.