Grote containervervoerders vermijden Rode Zee vanwege aanvallen Houthi-rebellen
Gepubliceerd op 16/12/2023 18:00 in Buitenland
Rotterdam - De Deense vervoerder Maersk en het Duitse Hapag-Lloyd hebben eerder al aangekondigd geen gebruik meer te maken van de vaarroute over de Rode Zee, en nu sluiten ook het Italiaanse MSC en het Franse CMA-CGM zich hierbij aan. Deze beslissing volgt op de aanvallen van Houthi-rebellen op schepen in de Rode Zee. Volgens de rebellen zijn zij verantwoordelijk voor meerdere aanvallen op vrachtschepen. Gisteren werden twee schepen getroffen door projectielen, waarvan één door een raket en een schip van Hapag-Lloyd vermoedelijk door een drone. Vandaag heeft een Amerikaans marinevaartuig veertien drones neergehaald.
Om de situatie in de gaten te houden, hebben de meeste rederijen ervoor gekozen om hun schepen in veiligere wateren te laten wachten. Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam benadrukt dat er verschillende scenario's mogelijk zijn naar aanleiding van deze ontwikkelingen. Een optie is dat de schepen in konvooi gaan varen, onder begeleiding van een marineschip. De Europese redersvereniging heeft al opgeroepen tot meer beschermings- en veiligheidsmaatregelen vanuit de internationale gemeenschap. Een andere optie is om te omvaren via de Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste puntje van Afrika, wat echter de nodige gevolgen met zich meebrengt.
Directeur Rob van den Eijnden van de Nederlandse rederij HMM, een van de grootste rederijen in Rotterdam, geeft aan samen met andere partners te kijken naar de beste beslissing. Hij geeft aan dat het varen door het Suezkanaal momenteel onverantwoord is vanwege de onveilige situatie. De veiligheid van de bemanning staat momenteel voorop. Van den Eijnden benadrukt dat de dreiging van kapers al jaren bestaat, maar nu uit de hand loopt door recente onverantwoordelijke acties.
Econoom Kuipers geeft aan dat het kiezen voor de omweg via de Kaap de Goede Hoop naar schatting een vertraging van ongeveer tien dagen zal opleveren. Hoewel dit op het eerste gezicht overzichtelijk lijkt, kan het bedrijven toch aanzienlijke kosten opleveren. Zo moeten producten tien dagen langer gefinancierd worden en kan er bijvoorbeeld nog niet verkocht worden. Daarnaast moeten bedrijven langer wachten om verder te kunnen werken aan halffabricaten.
Het is nog onduidelijk of consumenten de gevolgen van deze problemen zullen merken. Volgens Kuipers zijn kerstspullen bijvoorbeeld al in de winkels, maar wordt er rond Valentijnsdag weer een piek verwacht in de verscheping van goederen.
De ontwikkelingen in de Rode Zee vormen een extra probleem bovenop de reeds bestaande problemen bij het Panamakanaal aan de andere kant van de wereld. Door aanhoudende droogte is de waterstand in het kanaal lager, waardoor minder schepen kunnen passeren. Ook rondom Taiwan nemen de spanningen toe. Kuipers benadrukt dat twee van de grootste knelpunten ter wereld bedreigd worden en verwijst naar het doemscenario tijdens de coronacrisis, waarin de tarieven per container vertienvoudigden.
De huidige situatie in de Rode Zee lijkt het meest op het incident waarbij het vrachtschip Ever Given vast kwam te zitten in het Suezkanaal. Toentertijd moesten rederijen een omweg van ongeveer 5500 kilometer maken via Kaap de Goede Hoop. Rederijdirecteur Van den Eijnden geeft aan dat de extra reistijd destijds goed werd opgevangen door de samenwerking tussen havens en rederijen. Hij benadrukt dat er nu ook weer goed overleg plaats