Treinverkeer in Duitsland opgestart na stakingsdag; reizigers gewaarschuwd voor drukte
Gepubliceerd op 09/12/2023 05:00 in Buitenland
Na de landelijke staking van de machinisten gisteren, wordt het treinverkeer in Duitsland vanochtend weer langzaam opgestart. Vervoerder Deutsche Bahn waarschuwt echter voor vollere treinen, met name in de ochtend. Reizigers in Duitsland wordt aangeraden om indien mogelijk hun reis uit te stellen en de reisapps in de gaten te houden.
Gisteren leidde de 24-uursstaking van de machinisten tot grote verstoringen van het treinverkeer in het hele land. In sommige delen van Duitsland reed er zelfs helemaal geen trein meer en ongeveer 20 procent van de langeafstandstreinen kon worden ingezet.
Ook het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland werd grotendeels stilgelegd door de staking. Zo reden de ICE International en de intercity naar Berlijn niet en ook de nachttrein, de Nightjet, werd geannuleerd. Vervoerder Arriva meldde bovendien dat de trein tussen Heerlen en de Duitse stad Aken niet kon rijden. Naar verluidt zullen al deze treinen vandaag weer hun normale routes volgen.
De eisen van de stakende machinisten omvatten onder andere een verkorting van hun werkweek van 38 naar 35 uur per week. Daarnaast willen ze een salarisverhoging van 555 euro per maand en een fatsoenlijke inflatiecompensatie. Volgens de vakbond moet het werken bij Deutsche Bahn aantrekkelijker worden gemaakt om meer mensen aan te trekken.
Deutsch Bahn probeert nu het treinverkeer weer op gang te brengen na de stakingsdag van gisteren. Reizigers worden echter gewaarschuwd voor mogelijke drukte in de treinen, vooral in de ochtenduren. De vervoerder adviseert reizigers om hun reis indien mogelijk uit te stellen en om de reisapps in de gaten te houden voor updates.
De staking van de machinisten zorgde gisteren voor grote verstoringen van het treinverkeer in heel Duitsland. In sommige gebieden reed er zelfs geen enkele trein en ongeveer 20 procent van de langeafstandstreinen kon worden ingezet.
Ook het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland werd grotendeels ontwricht door de staking. Treinen zoals de ICE International en de intercity naar Berlijn waren niet beschikbaar en de nachttrein, de Nightjet, kon niet worden ingezet. Vervoerder Arriva meldde ook dat de trein tussen Heerlen en de Duitse stad Aken niet kon rijden. Voor zover bekend zullen al deze treinen vandaag weer volgens schema rijden.
De eisen van de stakende machinisten omvatten onder andere een verkorting van hun werkweek van 38 naar 35 uur per week. Daarnaast willen ze een salarisverhoging van 555 euro per maand en een fatsoenlijke inflatiecompensatie. Volgens de vakbond is het nodig om werken bij Deutsche Bahn aantrekkelijker te maken om meer mensen aan te trekken.