Eerste vlucht op pure biobrandstof van Londen naar New York

Gepubliceerd op 28/11/2023 18:00 in Buitenland

Vanuit Londen is vandaag de eerste vlucht op pure biobrandstof naar New York vertrokken. Luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic heeft de Boeing 787 volgetankt met Sustainable Aviation Fuel (SAF) om te laten zien dat milieuvriendelijker vliegen mogelijk is.

SAF, dat voor 88 procent uit afvalvetten en voor 12 procent uit resten van maïsproductie bestaat, wordt gezien als een middel om de CO2-uitstoot in de luchtvaart in de toekomst flink te verminderen, hoewel het momenteel slechts 0,1 procent uitmaakt van de wereldwijd gebruikte vliegtuigbrandstof.

Toch is er nog een belangrijk nadeel aan SAF: de productiecapaciteit is veel te laag. Shai Weiss, CEO van Virgin Atlantic, benadrukt dat hoewel de vlucht een "historische prestatie" is, de biobrandstof nog niet voldoende beschikbaar is en de prijs van vliegtickets kan opdrijven vanwege de hoge kosten.

Deskundigen zien SAF vooral als een tussenfase naar volledig elektrisch vliegen, dat als een CO2-vrije manier van vliegen wordt beschouwd. Tot die tijd zal biobrandstof steeds meer ruimte innemen in de tanks van vliegtuigen. In de Europese Unie is het doel om over twee jaar 5 procent van alle vluchten met SAF te laten opstijgen, terwijl in 2050 het streven is om dit percentage naar 63 procent te verhogen. Momenteel vliegt KLM bijvoorbeeld met 1 procent SAF, terwijl de rest kerosine is.

Het Verenigd Koninkrijk heeft plannen om in 2030 10 procent SAF aan vliegtuigbrandstof toe te voegen. Hiervoor zijn ze van plan om in 2025 vijf biobrandstof-fabrieken te openen. Airlines UK, een organisatie die Britse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, dringt erop aan om voldoende betaalbare biobrandstof beschikbaar te maken en waarschuwt voor hogere kosten en banenverlies als dit doel niet wordt bereikt.

De balans tussen duurzaamheid en toegankelijkheid blijft een uitdaging voor de luchtvaartindustrie, meldt Airlines UK aan de BBC.

Lees meer nieuws in buitenland