Speelgoedfabrikant Mattel introduceert Barbiepop met syndroom van Down in Fashionistas-lijn

Gepubliceerd op 25/04/2023 20:00 in Buitenland

Speelgoedfabrikant Mattel heeft zijn Barbie Fashionistas-lijn uitgebreid met een nieuwe pop die het syndroom van Down vertegenwoordigt. De pop is ontworpen om stigma's rond verstandelijke en lichamelijke beperkingen tegen te gaan en verschillende soorten schoonheid en uiterlijk te laten zien. Mattel heeft samengewerkt met een Amerikaanse organisatie die werkt met mensen met het syndroom van Down en medici om het ontwerp van de pop te creƫren.

Eerdere poppen uit de Fashionistas-lijn hadden al een beenprothese, gehoorapparaat, zaten in een rolstoel of hadden de huidaandoening vitiligo. De nieuwe pop heeft een ronder gezicht, kleinere oren, een platte neusbrug en amandelvormige ogen die iets schuin staan. De handpalmen hebben ook een enkele lijn, wat een bekend kenmerk is bij mensen met het syndroom van Down.

Verder heeft de pop een roze enkel-voetorthese, die sommige mensen met het syndroom van Down gebruiken voor ondersteuning van hun voeten en enkels. De jurk en halsketting bevatten ook symbolen en kleuren die in verband worden gebracht met het syndroom van Down.

De Barbie Fashionistas-lijn van Mattel heeft als doel meer inclusiviteit te stimuleren en mensen met diverse achtergronden en uiterlijkheden te vertegenwoordigen. De introductie van de nieuwe pop met het syndroom van Down is een stap om het bewustzijn te vergroten en de diversiteit te omarmen.

De pop is al te koop in de Verenigde Staten en zal binnenkort ook in andere landen beschikbaar zijn. De introductie van de pop is goed ontvangen door de gemeenschap van mensen met het syndroom van Down en hun naasten, die hopen dat dit zal bijdragen aan meer inclusiviteit en acceptatie van mensen met beperkingen.

Lees meer nieuws in buitenland