Vertragingen in Duitse treinen blijven aanhouden ondanks beloftes van verbetering

Gepubliceerd op 28/07/2023 02:00 in Buitenland

Treinreizigers die regelmatig Duitsland bezoeken, ervaren het maar al te vaak: één op de drie langeafstandstreinen in het land is vertraagd. Klagen hierover is inmiddels een nationale bezigheid geworden voor de Duitsers. Zowel het spoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) als de Duitse overheid, de eigenaar van DB, beloven al geruime tijd verbetering, maar tot nu toe is hier nog weinig van te merken.

Vandaag heeft DB de resultaten van het afgelopen halfjaar gepresenteerd. Uit deze resultaten blijkt dat de stiptheid van de treinen zelfs iets is afgenomen. Het grootste probleem is het achterstallige onderhoud, en daar is na het ongeluk bij Garmisch-Partenkirchen afgelopen zomer nog een enorme taak bij gekomen.

Hoewel het onderzoek naar de exacte oorzaak van het ongeluk nog gaande is, gaat DB er op dit moment vanuit dat een productiefout bij de betonnen dwarsliggers onder het treinspoor het probleem veroorzaakte. Als voorzorgsmaatregel vervangt het bedrijf dit jaar dan ook 480.000 bielzen. Dit zal leiden tot werkzaamheden op 400 verschillende locaties in Duitsland, waar tijdelijk geen treinverkeer mogelijk zal zijn. Daarnaast moeten treinen hun snelheid verminderen op deze trajecten totdat de spoorbielzen zijn vervangen.

Dit komt bovenop de reeds bestaande problemen. Het spoor in Duitsland is overbelast en het netwerk is verouderd. Op drukke locaties raakt het verkeer al snel verstopt en wanneer een spoor voor onderhoud gesloten moet worden, zijn er beperkte alternatieven beschikbaar.

Verkeersminister Volker Wissing (FDP) legt de schuld hiervoor bij zijn voorgangers (CSU): "De politiek heeft te weinig aandacht besteed aan het spoor, systematische investeringen zijn uitgesteld", aldus Wissing in een interview met NDR. In Duitsland is de overheid verantwoordelijk voor investeringen in de spoorinfrastructuur.

Tegelijkertijd zijn in de afgelopen jaren spoorverbindingen opgeheven. Wissing zegt hierover: "Het idee was dat dit het onderhoud goedkoper zou maken. Dit was echter een mislukte spoorbeleid."

Het treinverkeer neemt ondertussen juist toe. De huidige regering wil meer verkeer van de weg naar het spoor verplaatsen om het milieu minder te belasten. Vorig jaar bood de regering tijdelijke OV-abonnementen aan voor 9 euro per maand, en inmiddels is er een blijvend OV-kaartje beschikbaar voor 49 euro per maand. In slechts twee maanden tijd zijn er al 11 miljoen kaartjes verkocht.

Om de problemen op het spoor aan te pakken, zijn er aanzienlijke investeringen nodig. Deutsche Bahn, dat in het eerste halfjaar een verlies van 71 miljoen euro heeft geleden, schat dat er de komende vier jaar 45 miljard euro extra nodig zal zijn. De regering heeft al ruim 11 miljard euro extra toegezegd. Een deel van dit geld zal vanaf volgend jaar afkomstig zijn van een belastingverhoging voor vrachtwagens.

Om grote knelpunten op het spoor aan te pakken, zullen er in de komende tijd ingrijpende maatregelen worden genomen die in eerste instantie voor meer overlast zullen zorgen. Zo zal volgend jaar een traject van 70 kilometer tussen Frankfurt en Mannheim volledig vernieuwd worden, inclusief de stations. Eén op de zeven langeafstandstreinen in Duitsland rijdt over dit stuk spoor. Het is de bedoeling dat deze renovatie in vijf maanden wordt afgerond, waarbij het betreffende trajectdeel gesloten zal blijven. Minister Wissing z

Lees meer nieuws in buitenland