The Guardian lanceert nieuwe Europese editie
Gepubliceerd op 13/07/2023 23:00 in Buitenland
De Britse kwaliteitskrant The Guardian kondigt aan dat zij komend najaar een nieuwe digitale Europese editie zal lanceren. Dit wordt de vijfde editie van de krant, naast de bestaande Britse, Amerikaanse, Australische en internationale versies.
Hoofdredacteur Katharine Viner benadrukt dat The Guardian altijd al veel aandacht heeft gehad voor verslaggeving over Europa. Lezers op het continent geven aan dat ze naar The Guardian komen voor een perspectief dat ze elders niet kunnen vinden, evenals voor belangrijke verhalen zoals de klimaatcrisis, technologie, migratie en gebeurtenissen in Oekraïne.
De directeur van The Guardian Media Group, Anna Bateson, ziet ook veel potentieel onder Europese lezers. Ze benadrukt dat The Guardian in Europa een zeer betrokken lezerspubliek heeft en dat de inkomsten snel groeien. Ze gelooft dat er een mooie kans is om internationaal verder te groeien en nauwer verbonden te zijn met het diverse en wereldwijde publiek van de krant.
Uit eigen gegevens blijkt dat The Guardian in Europa een zeer betrokken publiek heeft. Vorig jaar werden er meer dan 250 miljoen paginaweergaven in Europa geregistreerd. De krant zou maandelijks geraadpleegd zijn door 25 miljoen unieke browsers, wat aangeeft dat de krant miljoenen Europese lezers heeft. Alleen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zou het lezerspubliek nog groter zijn.
Als onderdeel van de uitbreiding voegt The Guardian Europese verslaggevers en redacteuren toe aan de redactie. Er komt onder andere een Europees nieuwsteam, een Europese cultuur- en sportredacteur, een Europese milieu-correspondent en een vaste Scandinavië-correspondent die het al grote Europese correspondententeam zal versterken.
Het is opmerkelijk dat kranten en (online) magazines die heel Europa willen bedienen met één pan-Europese editie relatief zeldzaam zijn. Grote internationale kwaliteitsmedia zoals de Financial Times, The Economist, The New York Times en de Frankfurter Allgemeine Zeitung hebben weliswaar vaak verslaggeving die landsgrenzen overstijgt, maar zijn niet specifiek gericht op Europa.
Politico Europe is wel specifiek gericht op Europese politiek, maar bedient daarmee een niche-publiek. The Guardian hoopt met haar nieuwe Europese editie een bredere doelgroep aan te kunnen spreken en Europese lezers te voorzien van hoogwaardige journalistiek over uiteenlopende onderwerpen.
Met de lancering van de Europese editie gaat The Guardian een nieuwe fase in en versterkt het haar positie als een toonaangevende internationale krant. Het dagblad zet in op verdere groei en wil haar betrokkenheid bij het diverse en wereldwijde publiek vergroten.