Cyberaanval treft online diensten van La Poste en Franse banken
Gepubliceerd op 22/12/2025 17:00 in Buitenland
Maandagochtend zijn de online diensten van het Franse postbedrijf La Poste het doelwit geworden van een cyberaanval. Ook verschillende banken in Frankrijk waren slachtoffer van de aanval. Naar schatting zijn miljoenen Fransen getroffen door de gevolgen van de aanval.
La Poste heeft bevestigd dat het slachtoffer is geworden van een ddos-aanval. Het bedrijf benadrukt dat er geen gevolgen zijn voor de klantgegevens, maar de bezorging van pakketten en post tijdens de drukke kerstperiode wordt wel verstoord. Diverse klanten klagen op sociale media dat ze hun pakketten niet kunnen volgen, slechts drie dagen voor kerst.
Ook klanten van La Banque Postale, de banktak van La Poste, ondervinden problemen als gevolg van de cyberaanval. Zo kunnen zij bijvoorbeeld geen betalingen goedkeuren in de app. De bank meldt echter dat het nog steeds mogelijk is om geld over te maken via sms en betalingen te doen met een bankpas. Lokale media hebben ook problemen gemeld bij de banken Caisse d'Epargne en Banque Populaire.
Bij een ddos-aanval worden grote hoeveelheden internetverkeer naar een bepaalde server gestuurd, waardoor deze overbelast raakt. Dit kan leiden tot verstoringen en problemen met online diensten, zoals het geval is bij La Poste en de Franse banken. De autoriteiten zijn op de hoogte van de situatie en werken aan het oplossen van de problemen veroorzaakt door de cyberaanval.