Duitse auto-industrie in zwaar weer: roep om versoepeling CO2-uitstoot

Gepubliceerd op 09/10/2025 20:00 in Buitenland

De Duitse auto-industrie en haar toeleveranciers, de belangrijkste industrietak van het land, hebben het moeilijk. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de bedrijven zelf, maar ook voor de stemming in Duitsland.

Om een sprankje hoop te bieden, organiseert bondskanselier Merz vandaag een crisistop in het Kanzleramt. De Duitse autolobby pleit opnieuw voor het versoepelen van de Europese afspraken over het beperken van de CO2-uitstoot.

De regering van Merz heeft echter nog geen duidelijk antwoord op dit punt.

Industrie glijdt weg

De situatie in de Duitse auto-industrie is zorgwekkend. Bedrijven als VW, BMW en Mercedes-Benz hebben te maken met aanzienlijke winstdalingen. In slechts één jaar tijd zijn er al 51.500 banen verloren gegaan in de auto-industrie.

Volgens het economisch instituut IW staan er de komende vijf jaar nog eens 90.000 banen op de tocht. Zelfs 's werelds grootste autotoeleverancier Bosch heeft aangekondigd 13.000 banen in Duitsland te schrappen.

Een groot probleem is dat de Duitse auto-industrie sterk afhankelijk is van export, terwijl er sprake is van toenemende concurrentie uit China en hoge Amerikaanse handelstarieven.

Europees akkoord

De industrie pleit voor het versoepelen van de Europese klimaatafspraken om de bedrijven meer ademruimte te geven. Duitsland heeft eerder ingestemd met het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten vanaf 2035, als onderdeel van de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Fabrikanten die niet voldoen aan de uitstooteisen kunnen boetes verwachten.

Nu komt er opnieuw verzet uit Duitsland. Merz wil proberen het verbod te wijzigen en heeft een brief gestuurd naar de Europese Commissie, ondertekend door de Italiaanse minister van Industrie en de Duitse minister van Economische Zaken.

'Geen stellingname'

Tijdens de crisistop heeft Merz nog geen duidelijk standpunt ingenomen over het Europese verbod. Hij benadrukte dat hij vooral naar de wensen van de industrie wil luisteren om uit de crisis te komen.

De regering heeft vandaag echter wel enkele maatregelen aangekondigd om de binnenlandse markt aantrekkelijker te maken voor elektrisch rijden, gezien slechts één op de vijf nieuwe auto's in Duitsland elektrisch is. Zo wordt de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's verlengd en wordt het voor midden- en lage inkomens interessanter om over te stappen op uitstootvrije auto's.

Lees meer nieuws in buitenland