Internationaal netwerk verdient geld met AI-gegenereerde foto's van Holocaust-slachtoffers op Facebook
Gepubliceerd op 29/08/2025 20:00 in Buitenland
Een recent onderzoek van de BBC onthult dat een internationaal netwerk geld verdient door kunstmatige intelligentie gegenereerde foto's van Holocaust-slachtoffers te plaatsen op Facebook. Deze nepbeelden en bijbehorende verhalen, die miljoenen keren worden bekeken, zijn verzonnen.
Het netwerk, afkomstig uit Pakistan, maakt gebruik van Meta's Content Monetization-programma om geld te verdienen aan de nepafbeeldingen. Een specifiek account, genaamd Abdul Mughees, heeft in korte tijd meer dan 1,2 miljard views gekregen en ongeveer 17.000 euro verdiend met deze frauduleuze praktijken.
Verschillende spamaccounts en groepen, zoals Timeless Tales, History Haven en Historical Moments, plaatsen dagelijks tientallen nepfoto's van Auschwitz en de Tweede Wereldoorlog.
Volgens de BBC hebben de pagina's die deze historische nepafbeeldingen delen enkele kenmerken, zoals het veranderen van hun naam en het zijn verbonden aan fictieve organisaties in de Verenigde Staten.
Het Auschwitz-museum heeft al eerder gewaarschuwd voor dit soort accounts die historische gebeurtenissen verdraaien. Ze waarschuwen dat deze nepbeelden de Holocaust exploiteren voor likes en clicks en daarmee de echte slachtoffers onteren.
Kees Ribbens, senior onderzoeker bij oorlogsinstituut NIOD, benadrukt dat deze nepbeelden schadelijk zijn en de grens tussen echt en nep vervagen. Dit kan leiden tot twijfel over de authenticiteit van echte historische beelden.
Meta, het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram, heeft gereageerd op het onderzoek en heeft meerdere pagina's verwijderd vanwege schending van de authenticiteitsregels. Ze stellen dat er onderzoek wordt gedaan naar andere verdachte accounts en groepen.