Meta stopt met politieke advertenties in EU vanwege nieuwe regels

Gepubliceerd op 25/07/2025 21:00 in Buitenland

Het bedrijf Meta, bekend van onder andere Facebook en Instagram, heeft aangekondigd dat het vanaf begin oktober zal stoppen met betaalde advertenties in de Europese Unie die te maken hebben met politiek, verkiezingen of maatschappelijke kwesties. Dit besluit komt voort uit nieuwe Europese regels die volgens het bedrijf "onwerkbaar" zijn.

De nieuwe Europese wetgeving, genaamd Transparantie en Doelgerichtheid van Politieke Advertenties (TTPA), heeft als doel om mensen in staat te stellen politieke advertenties sneller te herkennen, te zien wie erachter zit en of het om een doelgerichte advertentie gaat. Daarnaast wil de EU met deze wet buitenlandse beïnvloeding bij verkiezingen tegengaan, wat onder andere resulteert in een verbod op politieke advertenties van buitenlandse "sponsoren" in de drie maanden voor een verkiezing of referendum.

Meta heeft aangegeven dat zij al verschillende maatregelen hebben genomen om transparanter te zijn over politieke advertenties, zoals het vermelden van wie ervoor heeft betaald en het plaatsen van deze advertenties in een toegankelijke database. Echter, de nieuwe wetgeving die in oktober van kracht wordt, brengt volgens het bedrijf "aanzienlijke operationele uitdagingen en juridische onzekerheden" met zich mee.

Daarnaast beperken de nieuwe regels ook de mogelijkheden om op maat gemaakte boodschappen voor bepaalde doelgroepen te maken, wat volgens Meta een bedreiging vormt voor gepersonaliseerde reclame. Het bedrijf benadrukt echter dat politieke advertenties buiten de EU nog steeds zijn toegestaan.

Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam heeft aangetoond dat op maat gemaakte boodschappen van politieke partijen invloed kunnen hebben op de stemkeuze van kiezers. Dit roept echter ook zorgen op, aangezien microtargeting tijdens verkiezingen kan leiden tot een oneerlijke verkiezingsuitslag. Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt daarom aan een wetsvoorstel om dit soort praktijken aan banden te leggen.

Het bekende schandaal rondom databedrijf Cambridge Analytica, waarbij gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers werden misbruikt voor politieke doeleinden, heeft ook binnen de EU tot bezorgdheid geleid over de invloed van techbedrijven bij verkiezingen. Zo werden vorig jaar de presidentverkiezingen in Roemenië ongeldig verklaard vanwege misinformatie die verspreid was via sociale media.

De Europese Commissie is momenteel ook een onderzoek gestart naar Facebook en Meta vanwege hun vermeende tekortkomingen in het tegengaan van desinformatie en misleidende reclame in aanloop naar de Europese verkiezingen van vorig jaar juni. Dit betrof onder andere advertenties met kunstmatige intelligentie en deepfakes.

Lees meer nieuws in buitenland