Mexicaans biermerk verslaat Bud Light als bestverkopende bier in de VS na promotiestunt met influencer

Gepubliceerd op 15/06/2023 08:00 in Buitenland

Bud Light is niet langer het bestverkopende biermerk in de Verenigde Staten. Het Mexicaanse biermerk Modelo Especial heeft Bud Light ingehaald als favoriet bier van de Amerikanen, volgens gegevens van Amerikaanse slijterijen en supermarkten. In april van dit jaar heeft Bud Light veel kritiek ontvangen vanwege een promotiestunt met een bekende transgender vrouw, Dylan Mulvaney, die voornamelijk bekend is als influencer op TikTok.

Het merk stuurde Mulvaney een blikje met haar beeltenis erop om de eerste verjaardag van haar transitie te vieren. Mulvaney deelde vervolgens een video waarin ze de blikjes toonde. Dit veroorzaakte een stortvloed aan kritiek vanuit de invloedrijke conservatieve gemeenschap in de VS. Er werd opgeroepen om Bud Light te boycotten en zanger Kid Rock schoot in een veelbekeken video met een automatisch geweer op een tray Bud Light-blikjes.

Bud Light kreeg ook kritiek van mensen die opkwamen voor Mulvaney. Het bedrijf kreeg het verwijt dat het Mulvaney onvoldoende steunde vanwege onder meer een beknopte persverklaring, waarin de ceo tussen de regels door afstand leek te nemen van de promotieactie. Dit zorgde voor flinke imagoschade voor het merk en moederbedrijf AB InBev leed een miljardenverlies.

Als gevolg hiervan heeft Bud Light de afgelopen tijd te kampen gehad met tegenslagen. Het verlies van zijn positie als bestverkopende biermerk in de VS is de zoveelste klap. Bovendien zijn deze week twee hooggeplaatste marketingdirecteuren binnen het bedrijf op verlof gestuurd en is het onduidelijk of ze nog terugkeren.

Met de promotiestunt heeft Bud Light geprobeerd om de LGBTQ+-gemeenschap te ondersteunen en meer inclusiviteit te promoten. Het gevolg was echter een flinke storm van kritiek, waardoor Bud Light nu zijn positie als bestverkopende biermerk in de VS heeft verloren aan Modelo Especial.

Lees meer nieuws in buitenland