Hyrox, de fitnesscompetitie die snel aan populariteit wint

Gepubliceerd op 28/02/2025 22:00 in Binnenland

In Ahoy in Rotterdam vindt momenteel het grootste Hyrox-evenement van de Benelux plaats, georganiseerd door House of Sports. Met 14.000 deelnemers verwacht commercieel directeur Michelle Geldhof een enorme opkomst. Hyrox, een mix van fitness en hardlopen, trekt steeds meer deelnemers aan door de populariteit van fitness in Nederland.

De combinatie van fitness en hardlopen is voor velen een uitdaging. Sportinfluencer Denise Anna Venghaus, die morgen haar tweede Hyrox-competitie zal doen, heeft zich intensief voorbereid met zes dagen training per week. Ze omschrijft de wedstrijd als "next level uitdagend" vanwege de afwisseling tussen hardlopen en krachttraining.

Venghaus gaf aan dat ze zenuwachtig is voor de competitie, maar geniet van de sfeer in Ahoy. Het rennen op tempo is voor haar het zwaarst, terwijl ze de 80 meter burpees minder uitdagend vindt. Deelnemers kunnen de onderdelen verdelen met teamgenoten in een soort estafette, maar het blijft een pittige uitdaging.

Hyrox is niet alleen populair vanwege de fysieke uitdaging, maar ook door de mogelijkheden voor socialemediapromotie. De goede foto's die tijdens de wedstrijd worden gemaakt, trekken veel aandacht op platforms zoals TikTok. Zowel Geldhof als Venghaus constateren dat de sport zich goed leent voor contentcreatie en het delen van prestaties.

Hoewel Hyrox veel aandacht trekt in Nederland, groeit de populariteit ook wereldwijd. Met 15 procent buitenlandse deelnemers en de groeiende interesse in landen zoals het Verenigd Koninkrijk, kan de fitnesscompetitie zich meten aan grootschalige evenementen zoals marathons.

Lees meer nieuws in binnenland