Ministerie schrapt reservering voor tweede Kaagbaan op Schiphol
Gepubliceerd op 12/06/2023 11:00 in Binnenland
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft bekendgemaakt dat de reservering voor een tweede Kaagbaan op Schiphol geschrapt wordt. Dit komt doordat uit onderzoeken en analyses blijkt dat het aanleggen van de baan maar beperkte voordelen oplevert en hoge kosten met zich meebrengt, evenals een grote verschuiving van hinder.
Schiphol had in april al gevraagd om de reservering op te heffen omdat het afzag van een nieuwe start- en landingsbaan. De meeste gesprekspartners, waaronder de provincie Noord-Holland, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol, KLM, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Omgevingsraad Schiphol, steunen het besluit om de reservering op te heffen.
De reservering stamde uit 2009 en zorgde ervoor dat er nauwelijks nieuwe woningen konden worden gebouwd in de gemeente Haarlemmermeer. Inwoners van Rijsenhout, een dorp in de gemeente, voerden actie tegen de nieuwe start- en landingsbaan omdat het hun dorp 'gijzelde'.
Nu de reservering is opgeheven, komt er weer perspectief voor Rijsenhout en kunnen er nieuwe plannen gemaakt worden. Wethouder Jurgen Nobel van de gemeente Haarlemmermeer spreekt van "een enorme opluchting voor de inwoners van Rijsenhout". Een van de plannen is het bouwen van geluidsadaptieve woningen, waardoor de ervaren geluidshinder fors kan worden teruggedrongen. Er wordt gekeken of er maximaal 400 woningen bij kunnen komen in het dorp.
Minister Harbers benadrukt het belang van duidelijkheid voor de inwoners van Rijsenhout en is blij dat deze er nu is. Het schrappen van de reservering zorgt voor ruimte om nieuwe plannen te maken en het perspectief voor het dorp te vergroten.